Stress onder WB-studenten door het nieuwe curriculum

| Redactie

Het nieuwe curriculum van Werktuigbouwkunde (WB) zou volgens geruchten 'niet studeerbaar' zijn, aldus de studentenvakbond SRD. In een brief vraagt de SRD het faculteitsbestuur een reactie op de gehoorde klachten. Faculteitsdirecteur prof.dr.ir. J.M.L. Penninger wil nog geen commentaar geven op de brief omdat deze nog niet in het faculteitsbestuur aan de orde is geweest.

De lijst van klachten is gebaseerd op een aantal gesprekken met tweede- en eerstejaars WB die zich spontaan bij de SRD aanmeldden. Het pakket aan knelpunten is divers. Zo zou het voor studenten die een onvoldoende krijgen voor het eerste project niet meer mogelijk zijn aan de temponorm te voldoen. Inmiddels, vertelt vice-voorzitter Dennis Dierikx van de SRD, is gebleken dat dit niet zo is. 'Maar bij studenten is dat niet bekend. Die lopen daardoor gestressed rond.'

Een aantal klachten is van roostertechnische aard. Het Werktuigbouwkundig Schetsen bijvoorbeeld, zou de studenten vier uur niet ingecalculeerd 'thuiswerk' per week opleveren. De bestudering van Calculus I, dat direct na zes weken wordt getentamineerd, komt in de verdrukking door een te vol programma. Jammer vinden studenten het afschaffen van de vrije keuzemogelijkheid voor de vakken van Wetenschap en Maatschappij.

Klachten

Daarnaast zijn er klachten over onduidelijke informatie, werkcolleges die chaotisch worden gedoceerd, gebrek aan voldoende computerfaciliteiten en het probleem dat door blokonderwijs tentamens niet meer samenvallen met die van huisgenoten. Gezellig samen op stap is er daarom niet meer bij. Volgens Dierikx geven de klachten aan dat blok- en projectonderwijs niet te ver moeten worden doorgevoerd. Hij hoopt overigens wel dat het faculteitsbestuur de brief als positieve kritiek opvat.

Bij het SOWEBO, het Studenten Overleg Werktuigbouwkunde, is een deel van de problematiek bekend, vertelt Arjen Mateboer. Andere punten worden echter door hem ontkracht met 'onzin', sommige knelpunten in het eerste jaar zijn al opgelost of er is toegezegd dat het dit jaar beter zal gaan. Vooral de generatie '94, de 'pioniers', hebben het echter niet gemakkelijk. 'Er is gewoon wel wat mis, er zijn problemen die nu opgelost moeten worden. Het punt is volgens ons dat de persoon die dat allemaal moet doen veel te veel taken heeft.'

Te hoog

Mateboer legt vooral de nadruk op de problematiek rond de normen. Deelname aan een volgend project is alleen mogelijk bij een voldoende studieresultaat. De eisen zouden echter veel te hoog liggen. 'Je moet voor 87,5 procent nominaal lopen om aan het derde jaar te mogen beginnen.' Het SOWEBO vindt dat 'belachelijk' omdat het eerste trimester al een scherpe selectiefunctie heeft. In andere gevallen zijn normen en regelingen onduidelijk en in het examenreglement zou nog een aantal fouten zitten. Dat leidt tot veel onzekerheid en een stress-sfeer, aldus Mateboer. Ook een probleem is dat de roosters niet tijdig beschikbaar zijn en dat daarin te vaak op het laatste moment nog wijzigingen optreden.

Geen tijd

De projectcoördinator Projectgestuurd Blok Onderwijs, ir. H. ter Steege, ontbreekt de tijd om uitgebreid op de problematiek in te gaan. Wel zegt hij: 'Zoals het hier is verwoord door de SRD klopt er geen barst van. Inbepaalde kritiekpunten zit wel wat en daar zijn wij nu ook mee bezig.' Momenteel wordt door de faculteit de laatste hand gelegd aan een evaluatierapport over het studiejaar 1994/1995. Toen haalde 29,3 procent van de VWO'ers in een jaar zijn propaedeuse, een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Tot 1991 lag dit 'eerstejaarsrendement' op of boven de 30 procent, maar in 1992 dook dat ineens naar de 20 procent.

Studentenpsychologe drs. Caroline de Koning wordt relatief vaak geconfronteerd met uitvallers en omzwaaiers van WB. Het projectonderwijs blijkt voor studenten een ongenadig selectieproces te zijn. Diegenen die niet meer meekunnen in het project staan er helemaal alleen voor, ook van docenten ervaren ze geen steun. Een groepje achterblijvers dat samen op de UT vakken wilde bestuderen kreeg bijvoorbeeld geen toestemming gebruik te maken van een leegstaand lokaal.

Elders

Bij andere opleidingen met een nieuw vijfjarig curriculum worden geen grote problemen gemeld. Zij hebben hun programma dan ook geen van allen zo ingrijpend gewijzigd als WB. De voorzitter van AGEL, het studentenoverleg van Elektrotechniek constateert vooral in het tweede jaar problemen. Veel studenten krijgen dan een terugslag. Na het eerste jaar heeft een opmerkelijk groot percentage veertig studiepunten binnen, maar het volgende jaar zakt dat percentage als een pudding in. Waar dat precies aan ligt weet hij niet.

Het nieuwe curriculum van Chemische Technologie loopt goed, volgens Eelko Bos van het studentenoverleg ASOCT. Enig probleem is dat voor de werkcolleges die in de relatief kleine projectgroepen worden gegeven onvoldoende docenten beschikbaar zijn. Zij verdelen hun aandacht over de groepen, maar dat ervaren de eerstejaars als onvoldoende. Momenteel wordt bekeken of daarvoor een oplossing te vinden is.

Bij Technische Natuurkunde en Toegepaste Wiskunde bevalt het nieuwe curriculum tot nu toe goed, aldus vertegenwoordigers van de studentenoverleggen. De propaedeuse van Informatica is nog vrijwel onveranderd ten opzichte van voorgaande jaren.

Eerstejaars WB-onderwijs
Eerstejaars WB-onderwijs

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.