Het was dit jaar de eerste keer dat verschillende studieverenigingen de koppen bij elkaar hadden gestoken en een gezamenlijke Bedrijvendagen 1995 organiseerden. In november vinden verdere gespreksrondes plaats. Aan de hand van CV-formulieren, die tijdens de Bedrijvendagen konden worden ingevuld, zullen de deelnemende bedrijven studenten uitnodigen voor een verder gesprek. Ook het verkennen van stageplaatsen was een van de mogelijkheden. Woensdag en donderdag gaven ruim veertig bedrijven en instellingen uit verschillende richtingen met lezingen en stands acte de présence: van ABN-AMRO en General Electric Plastics tot Océ-Nederland en Webster University.
Kwantiteit
Het betekende vooral kwantiteit, waar niet iedereen over te spreken was. `Voor Technische Bedrijfskunde is er maar heel weinig. Vorig jaar op onze eigen bedrijfsdag waren er veel meer bedrijven waar we terecht konden. Dit is toch meer gericht op werktuigbouwkunde en Chemische Technologie', oordeelt TBK-studente Suzanne van Dijk. Studiegenoot Manja Thity valt haar bij: `Er zijn ook heel weinig originele bedrijven. Ik ben er nog niet één tegengekomen dat ik niet kende en waar ik met mijn studie bij terecht kan.' Peter Giesen, zesdejaars WB: `Je krijgt hier een goede indruk van de markt. Zo langzamerhand begin ik aan het einde van mijn studie te komen en moet toch inventariseren waar ik kan solliciteren. De Bedrijvendagen zijn daar een mooie gelegenheid voor, hoewel ik het niet prettig vind dat er zoveel bedrijven zijn waar ik niet welkom ben.'
Weinig klachten echter van CT-zijde. Meike Niesten (CT) is zeer tevreden: `Er is veel op het gebied van chemie. Ik kan hier goed bekijken wat de mogelijkheden zijn wanneer ik klaar ben. Heeft bijvoorbeeld promoveren zin? Misschien ben ik dan wel te oud als ik de arbeidsmarkt opkom. Maar je moet deze dagen ook niet overschatten. Van het praatje van Akzo Nobel ben ik niet veel wijzer geworden. Dat had ik ook al in de folder gelezen.' Ook Hadewych Vermunt, op zoek naar een afstudeeronderwerp, is deze mening toegedaan: `Op een gegeven moment kun je die presentaties net zo goed zelf houden.'
Onvergetelijk
Vrijblijvendheid en informatie waren de woorden waar de Bedrijvendagen om draaiden. Studenten moeten zeker niet de illusie hebben dat ze een onvergetelijke indruk kunnen achterlaten bij de recruiter of dat ze met een contract naar huis gaan. Daarvoor zien de personeelsfunctionarissen en talentspeurders te veel gezichten en zijn de Bedrijvendagen ook niet bedoeld. `Het is éénrichtingsverkeer. Wij geven informatie en ik krijg weinig terug', aldus Frits Fokker, recruiter bij Akzo Nobel. `Ik schrijfook geen namen op. Refereren aan de ontmoeting heeft dus alleen nut als het gesprek enige diepgang had en dat is in minder dan vijf procent het geval. Important is dat de juiste mensen met behulp van de informatie die ze gekregen hebben, de CV-formulieren invullen. Van de gesprekken die we in november houden is misschien één op de tien succesvol.'
Spijkerbroek
Het maakt de personeelsfunctionarissen dan ook niet uit hoe de studenten eruitzien, c,q, gekleed gaan. Jan Otten, P&O-manager bij Getronic NV vindt dat `je daar doorheen moet kunnen kijken'. Pas bij een echte sollicitatie moet een kandidaat strak in het pak zitten. `Onze opdrachtgevers zitten overal in het land en onze werknemers zijn een visitekaartje. Ze moeten dus ook zo flexibel zijn om te kunnen inschatten of ze in een spijkerbroek meer op hun plaats zijn', aldus Otten.
`Wij willen hier ons reservoir aan open sollicitaties aanvullen. De verwachting is dat mensen ons in gedachten houden wanneer ze op zoek gaan naar een baan. Deze dagen zijn goedkoper dan personeelsadvertenties en ook de bedrijfscultuur laat zich hier makkelijker uitleggen', zegt Adrie Bakema, personeelsmanager bij Du Pont de Nemours.
Ook de studenten zien de Bedrijfsdagen met name als vrijblijvend. Maar weinigen denken dat uit de gesprekken een baan kan voortvloeien. `Deze dagen zijn zuiver informatief. Ik wil ook niet dat de recruiters mijn naam opschrijven', vertelt Herman Logtenberg, zesdejaars WB. `Ik wil vrij zijn totdat ik werkelijk ga solliciteren. Ik wil hier domme vragen kunnen stellen zonder dat ik daarvan de gevolgen bij een sollicitatie op mijn boterham krijg. Wanneer ik echt ga solliciteren zal ik me terdege voorbereiden.'
Ellebogenwerk
Bezoekers die wel van mening zijn dat de Bedrijvendagen tot meer kan leiden zijn degenen die al afgestudeerd zijn en korte of langere tijd werkloos. `Als ik over twee weken een open sollicitatiebrief stuur, dan weet die personeelsfunctionaris nog precies wat ik heb gezegd. Tijdens mijn studie zag ik deze informatiemarkt als vrijblijvend. Nu ben ik veel gerichter en hoop ik mezelf te kunnen presenteren', zegt chemisch technoloog Martine Klaver. `Je weet nooit', stelt Mike Geysen, ook afgestudeerd in de Chemische Technologie. `Ik heb gesproken met iemand van Hoogovens en dat is ook de persoon waar de brief naar toe moet. Anderzijds, ze zien zoveel gezichten.'
De Bedrijvendagen 1995, of anders gezegd: de prenatale fase van het sollicitatieproces. Volgens J. Goudsblom, hoofd Personeel en Organisatie bij Esso, de warming-up voor de sollicitatie: `Studenten onderschatten vaak geweldig dat een startende academicus een grote investering is voor een bedrijf. Die investering moet eruit komen. Een ingenieur moet drie keer zijn eigen salaris opbrengen, anders zit het goed fout. Dat vraagt niet om ellebogenwerk, maar om hard en slim werken. Slechte resultaten op een universiteit hebben geen verstrekkende gevolgen, maar bij ons ontstaat een miljoenenschade door een fout. De Bedrijvendagen zijn een ideale gelegenheid om studenten te laten nadenken over wat ze willen, zodat ze zich realiseren wat werken is.'
Lydia Tacx