In het Brabantse dorp Lieshout is onlangs met medewerking van UT-er Frank de Mink een project gestart over waarden en normen, onder de titel 'Lieshout/Mariahout Goed te Leven'. Vorige week was er een manifestatie met optredens en informatiestands waarbij alle inwoners, ook de politie, waren betrokken. Kinderen lieten ballonnen op met hun idealen en wensen. De politie zorgde voor de muziek. Een belangrijke werkvorm in het project is de morele dilemmadiscussie: aan de hand van verhaaltjes (dilemma's) wordt aan jongeren de vraag voorgelegd wat zij wel of niet goed vinden om te doen en wat zij belangrijk vinden. Voorbeeld: de aanmoediging. Wat moet een bestuur van een voetbalclub doen als het klachten krijgt over gedrag van supporters: die schreeuwen verwensingen over het veld, die zetten aan tot haat van de tegenpartij. Moet het bestuur daar iets aan doen? Waarom? Stel dat die supporters de ouders en familieleden zijn van de voetballers? Wat dan? Waarom? Stel: die supporters blijken niet voor rede vatbaar. Mag hen dan de toegang tot het veld ontzegd worden? Waarom of waarom niet? Is er sprake is van spelverruwing, vallen er wel eens gewonden? Kom je dan tot een andere conclusie? Waarom? En als er verder (nog) niets te merken is, wat dan? Waarom?
Inmiddels hebben 500 volwassenen uit Lieshout aan een training of discussiebijeenkomst meegedaan. Die discussiemethode is ontwikkeld door Frank de Mink van het Onderwijskundig Centrum van de UT en neergelegd in diverse artikelen van zijn hand. Hij was in Lieshout betrokken bij de advisering over het project, de training van vrijwilligers en leerkrachten en het ontwerpen van dilemma's. Het project in Lieshout heet uniek omdat daarin voor het eerst in Nederland politie, opbouwwerk, onderwijs en vrijwilligers in sportverenigingen samenwerken. Het wordt ondersteund door Antoinet Verhagen van het Brabants Steunpunt Jeugdwelzijn die de UT-medewerker erbij haalde.