In augustus werd de IB-Groep verrast door een record-aantal telefoontjes. Binnen een week steeg dat aantal van 40 duizend naar een kwart miljoen; nog nooit eerder hebben zoveel mensen naar `Groningen' gebeld. Daarbij is overigens ook elke indrukking van de herhaaltoets meegeteld. Dat verklaart mede de exponentiële toename van telefoontjes en het feit dat maar 15 procent ervan tot verbinding leidde.
De grote drukte had volgens de IB-Groep meerdere oorzaken. Het aantal bellers stijgt al jaren sterk. In de zomer is er bovendien altijd een piek. Maar dit jaar was die piek extra hoog, omdat er zowel in het hoger als het voortgezet onderwijs veel regelingen veranderden. Bovendien verlagen steeds meer opleidingen van studenten `een `vrijwillige bijdrage'; en dat leidt in Groningen tot verzoeken voor snelle tegemoetkoming in de studiekosten. Alles samen ontstond er deze zomer een golf vragen waar niemand op had gerekend.
Terwijl minister Ritzen vorige week nog zei dat er geen maatregelen nodig waren, ziet de IB-Groep toch genoeg reden om nu 'met man en macht' de achterstand in telefoontjes weg te werken. Over twee weken hoopt men dan 'de hele zaak schoongeblazen te hebben'.
Omdat men in Groningen tegenwoordig zwaar tilt aan de klantvriendelijkheid, bestaat er overigens een reeks plannen om de bereikbaarheid te verbeteren. Een van de ideeën is, om mensen op drukke tijden hun telefoon- en stufi-nummer te laten melden, zodat men ze later zelf kan terugbellen. Bovendien kan je met simpele vragen nu al midden in de nacht bellen naar een voice-response-computer van de IB-Groep. Ook denkt men dat de chipkaart voor studenten op den duur het nodige belwerk overbodig zal maken.
Hoofddirecteur C. van Eykelenburg van de IB-Groep zegt zelfs met de gedachte te spelen om in de toekomst bij nalatigheid van de IB-Groep (zoals langdurige onbereikbaarheid) mensen schadeloos te gaan stellen. Die `kostenpost' zou voor de Groningse organisatie zelf een extra prikkel zijn om de bereikbaarheid te vergroten.