Informatica
Studenten meer worstjes voorhangen
Omdat het curriculum al in 1992 grondig was herzien, voert de faculteit Informatica slechts een beperkt aantal wijzigingen door. 'Informatica verandert zo snel, een continue aanpassing is toch nodig', vindt onderwijsdecaan drs. K. de Jonge. 'Het eerste jaar ligt inmiddels vast, over de latere jaren is nog een discussie gaande. Daarover besluiten we in november.'
In het eerste jaar is een integratieproject ingelast. Twee P-vakken zijn verschoven naar het tweede studiejaar. Per trimester krijgen de eerstejaars vijf vakken, in de latere jaren nog maar vier. De stage wordt verplicht en de ontwerplijn verstevigd. 'Verder willen we organisatorische maatregelen treffen om een 'peloton-effect' te krijgen, ervoor te zorgen dat studenten samen over de streep komen. Er zijn nu weinig incentives, weinig worstjes die je ze voorhangt. Op dit moment hebben we alleen een eindpunt. Daarom willen we ook een aantal korte termijn doelen gaan stellen. Bijvoorbeeld door voor deelname aan vakken of projecten bepaalde voorkennis-eisen te stellen. We willen toch al meer gaan werken met opdrachten en groepen en de samenhang in het curriculum vergroten.'
Informatica gaat voor de eerstejaars niet al over op een jaarcirkel van drie maal veertien weken, maar doet dit, mede wegens de nauwe banden met BIT en TBK, volgend jaar. 'Zoals was afgesproken', zegt De Jonge met nadruk. Hij voorziet 'enige programmatische probleempjes' omdat enkele andere faculteiten daarvan afwijken.
Chemische Technologie
Projectruimtes laatste onzekerheid
Onderwijsdecaan ir. W. Bohle van Chemische Technologie: 'In grote lijnen komt de curriculumherziening er op neer dat er wat wiskundevakken zijn uitgegaan, wat technologie is bijgekomen en dat in het eerste jaar projectonderwijs is ingevoerd. In het tweede jaar is hier en daar wat gereshuffeld. Voor de rest zit de grootste wijziging in het laatste deel van de studie. De afstudeeropdracht wordt uitgebreid tot 31 studiepunten, in het vierde jaar moet een, misschien multidisciplinaire, ontwerpopdracht worden gemaakt en nieuw is ook een literatuurscriptie. Verder is de keuzevakruimte uitgebreid en zijn wat vakken opgesplitst of juist samengevoegd. Daarmee is het extra jaar vol.'
Ook bij CT starten de eerstejaars al met een jaarcirkel van drie maalveertien weken. De tentamenperiode in juni/juli vervalt, maar door de snelle herkansingen blijven de drie tentamenmogelijkheden intact.
Het grootste gedeelte van de curriculumherziening was vlak voor de zomervakantie rond. Op korte termijn moeten nog wat regelingen en details formeel worden goedgekeurd. Dan resteert nog slechts één onzekerheid. 'Momenteel zijn de tien benodigde projectruimtes in aanbouw. Het lukt net wel of net niet om die op tijd af te krijgen.'
Toegepaste Wiskunde
Centrale stimulering onderwijs hard nodig
De curriculumherziening was in de faculteit Toegepaste Wiskunde (TW) al in het voorjaar beklonken. Heel veel verandert er niet, vertelt onderwijsdecaan dr. J.F. Frankena
'Het idee is nog steeds de hele groep zoveel mogelijk bij elkaar te houden en studievertraging te beperken. Daarom zijn we druk aan het denken over maatregelen die ervoor zorgen dat studenten in de pas blijven lopen. Waarschijnlijk zullen die vooral betrekking hebben op de tentamenperiode in de zomer. De herkansing in juni/juli vervalt sowieso, wegens de jaarcirkel van drie maal veertien weken. Die voeren we voor de eerstejaars al in, omdat ook veel andere faculteiten daarmee dit jaar beginnen. Hierdoor hebben we bovendien de mogelijkheid te experimenteren. Ook willen we de studiebegeleiding uitbreiden, met name intensiveren eigenlijk.'
Frankena: 'De 125 duizend gulden die we aan Centrale Stimulering Onderwijs hebben gekregen is behoorlijk wat minder dan we hadden gevraagd. We hopen maar dat we in de tweede ronde alsnog een fors bedrag binnenhalen, anders lukt het niet de aanpassingen goed door te voeren.'
Technische Natuurkunde
'Lichte' verblokking, meer techniek en ontwerpen
Het nieuwe curriculum voor Technische Natuurkunde is nog niet helemaal rond, zoals onderwijsdecaan dr. L.J. Hanekamp in februari nog hoopte. Na veel discussie is in het eerste jaar toch nogal wat gewijzigd, al blijft de kern van het vakkenpakket intact. 'Natuurkunde heeft een lange traditie, het curriculum is in de loop der jaren harmonieus opgebouwd. Wel kijken we of we vakken kunnen aanpassen richting techniek en ontwerpen.' Daarnaast komt ontwerpen aan bod in de verschillende projecten die aan het programma worden toegevoegd.
Het rooster is 'licht verblokt' in steeds zeven weken van twee vakken en enkele practica. Werk- en hoorcolleges zijn zoveel mogelijk bij elkaar gehouden, met tijd voor zelfstudie en voorbereiding tussendoor. Hiervoor zijn zalen gereserveerd. 'Dat levert hoop ik een verhoging van de studeerbaarheid op. Maar dan moeten de studenten die tijd natuurlijk niet gebruiken om koffie te drinken.' De vakken worden onmiddellijk na ieder blok getentamineerd. Beperkt herkansen kan na de kerst- en de paasvakantie. De tentamenperiode in juni/juli vervalt. Ook natuurkunde start voor de eerstejaars met de nieuwe jaarcirkel.
Aan het einde van het eerste jaar is een ontwerpopdracht ingebouwd waarin studenten de opgedane kennis moeten toepassen. 'Natuurkunde heeft geen ontwerptraditie, dus docenten moeten dat ook nog leren. We doen wel een poging een relatie naar de realiteit te leggen. Voor sommige projecten leggen we bijvoorbeeld contacten met bedrijven.'
In principe is het de bedoeling in het tweede jaar ook een project te programmeren, maar 'dat hangt ook af van hoe het eerste jaar loopt en of we dat fysiek aankunnen.' Een multidisciplinaire ontwerpopdracht in het derde jaar, de stage bij een bedrijf in het vierde jaar en de afstudeeropdracht in het vijfde jaar vervolmaken de ontwerplijn binnen de toekomstige natuurkundestudie.
Elektrotechniek
Nieuwe opzet verloopt 'prima'
De curriculumherziening bij Elektrotechniek verloopt 'prima' aldus onderwijsdecaan dr.ir. C. Slump. 'De eerste twee jaar zijn rond en de besluitvorming over het derde, vierde en vijfde jaar vindt plaats in het najaar.' Kern van de wijzigingen is de invoering van projecten, waarin studenten de kennis uit de leerboeken in de praktijk moeten brengen. De onderwijsdecaan wilde dat docenten die zelf zouden bedenken. 'Dat is gelukt ja, daarvoor zetten wij de onderwijsvernieuwingsgelden in.' Het - succesvolle - eerstejaarsproject dat afgelopen jaar nog helemaal aan het einde van het jaar was geprogrammeerd, verschuift niet helemaal naar het begin van het studiejaar, zoals aanvankelijk de bedoeling was. 'De studenten moeten eerst wat vakken doen om de benodigde voorkennis te krijgen.' Het project valt nu na de kerst.
Voor de generatie '95/'96 wordt al een jaarcirkel van drie keer veertien weken ingevoerd, 'conform de UT-afspraak', stelt Slump. Hij zegt verder met spanning te wachten op het aangekondigde plan van het College van Bestuur, om voor de huidige generatie tweedejaars garant te staan voor een half jaar extra studiefinanciering. Zij zijn vorig jaar al aan een nieuw, vijfjarig curriculum begonnen, maar vallen nog onder het oude studiefinancieringsregime.
Werktuigbouwkunde
Projectonderwijs doorgezet
De eerstejaars van de faculteit Werktuigbouwkunde begonnen vorig jaar al met een revolutionair nieuw curriculum in de vorm van blok- en projectonderwijs. Daarover heerst voldoende tevredenheid om op de ingeslagen weg verder te gaan. Volgens ir. P.H. Vroegop, onderzoekdecaan van de faculteit, is sprake van een 'gewone voortgang' met de curriculumherziening. 'Het tweede jaar is inmiddels ingevuld. Daarin zitten twee projecten, een minder dan in de propaedeuse. Voor het komende eerste jaar moeten natuurlijk weer een aantal nieuwe opdrachten en projecten worden bedacht. Aan het derde aar wordt gewerkt. Of daar ook projecten in zullen zitten hangt af van de financiën. Projectonderwijs kost veel uren en dus veel geld. In het vierde en vijfde jaar verandert waarschijnlijk niet zoveel, behalve dat de stage en afstudeeropdracht worden verlengd.'
Het eerste jaar project- en blokonderwijs is grondig geëvalueerd met als gevolg dat het programma op enkele punten wordt aangepast. Een nadeel was bijvoorbeeld dat er te weinig voorbereidingstijd was voor de tentamens van'klassieke' vakken. Daarom is ieder blok met een week verlengd. Ook zullen studenten beter worden voorgelicht over de benodigde tijdsbesteding. Enkele knelpunten, het samenvallen van de afronding van projecten met de voorbereiding van tentamens, zijn weggewerkt.
Toch is Vroegop niet helemaal tevreden. Het opvijzelen van het P-rendement is nog onvoldoende gelukt. 'De motivatie van de studenten is duidelijk beter en wij hebben sterk de indruk dat het niveau van verwerking van de stof ook beter is, maar dat blijkt nog niet uit de cijfers.' Zijn dilemma is dat de tentaminering van 'klassieke' vakken enerzijds te vroeg komt, studenten blijken tijdens het project nog veel te leren, maar dat anderzijds een snelle tentaminering nodig is om uitstelgedrag te voorkomen.
![]()
![]()
![]()