Daarmee zijn de bezuinigingen en de stimuleringsmaatregelen in feite van elkaar gescheiden. De faculteiten worden pas in 1997 aangeslagen voor de maatregelen, wat ze meer tijd geeft om de korting te verwerken in de begroting. Een harde dobber voor het College van Bestuur, dat ook tijdens de extra u-raadsvergadering van dinsdag bleef hameren op het belang van een 'integrale' aanpak. Het CvB is bang dat de universiteit zich, door de 'stimuleringen' op de lange baan te schuiven, uit de markt prijst, met een verslechterde financiële positie als gevolg. Met name de dalende studenteninstroom (collegevoorzitter Veltman verwacht dat de UT binnen enkele jaren een 'kritische grens' bereikt) en het niet kunnen binnenhalen van internationaal gerenommeerde onderzoeksinstellingen baart het college zorgen.
'We lopen het gevaar dat we straks een opeenstapeling van sluipende bezuinigingen krijgen', aldus collegelid dr. ir. F. Schutte. 'Het is beter om op voorhand forse bezuinigingen op te leggen en die als het kan later weer terug te geven.'
De u-raad deelt niet in die angst. 'Het gevaar van sluipende bezuinigingen is goed te ondervangen', verwoordde raadslid K. Eykel de mening van de KPS-fractie. 'We moeten de faculteiten dan wel op een goede manier aan het werk zetten om de problemen te lijf te gaan.' Ook de DD-fractie ziet het niet zo'n vaart lopen. Woordvoerder Weber: 'De verminderde instroom van studenten heeft heel andere oorzaken. De faculteiten stimuleren zich al te pletter, want de concurrentie is moordend.'
Zes miljoen
Over de dekking van de zes miljoen gulden aan 'harde' bezuinigingen zijn raad en college het eens, na twee wijzigingen van het oorspronkelijke plan. De faculteiten worden ten opzichte van de begroting van 1995 ontzien, de diensten leveren gemiddeld vijf procent van hun budget in. Dat betekent dat alleen de diensten een 'plan van aanpak' op moeten stellen.
Een deel van het te bezuinigen bedrag wordt nu op verzoek van de raad geput uit het wegvallen van de aanloopkosten voor nieuwe opleidingen (ongeveer een miljoen per jaar). Het gebruiken van geld dat de UT extra van de overheid krijgt (in jargon: het 'extra B-deel') levert anderhalf miljoen op. Door te korten op de Niet Normatieve Toewijzingen (begrotingsposten die buiten het normale verdeelmodel vallen) wordt de rest van het geld gevonden. Bovendien wordt niet langer rekening gehouden met het wachtgeld dat betaald moet worden wanneer de UT werknemers ontslaat als gevolg van de bezuinigingen (oorspronkelijk door het college begroot op twee miljoen gulden per jaar).
Grote lijn
De raadsfracties zijn op hoofdlijnen te spreken over het vernieuwde bezuinigingsplan van het college. Twee weken geleden nam de raad een motie aan waarin werd gevraagd een deel de oorspronkelijke ideeën over de dekking telaten varen. De nieuwe (derde) CvB-nota over de bezuinigingen komt tegemoet aan vrijwel alle door de raad gewenste wijzigingen. 'Enig enthousiasme was er wel', zei KPS-woordvoerder Eykel, 'de grote lijn is gevolgd.' Dat is ook de mening van DD-raadslid Weber. 'Waarbij ik moet zeggen dat we ons op kleine punten wel zorgen maken. Bijvoorbeeld over de teruggang van de bibliotheek. Dat is een levensader voor de UT en wij vinden dat de UB ontzien moet worden.'
Ook collegelid Schutte is na afloop van de vergadering te spreken over de gang van zaken. 'Al met al is het een heel redelijke benadering. Er is voldoende soepelheid van beide zijden om er gezamenlijk uit te komen. Ik vind dat de u-raad een verstandig besluit heeft genomen. Persoonlijk heb ik de meeste moeite met het negeren van het wachtgeldprobleem. Naar mijn stellige overtuiging gaat dat er wel aankomen, en zijn de faculteiten en diensten daar op termijn toch nat voor. We hebben echter afgesproken dat over die problematiek een aparte nota zal worden opgesteld.'