Vrijdag 20 januari en zaterdag 21 januari zal 'Tes Tas-te Ron', zoals deze uit Taste ontsproten toneelgroep zichzelf genoemd heeft, drie eenakters spelen in Concordia. Voor de pauze 'De nieuwe Wereldorde' van Pinter en de monoloog 'Over de schadelijkheid van Tabak' van Tsjechov en daarna 'Een dialoog van een prostituée en haar klant' van Dacia Maraini.
In dit laatste stuk bezoekt een student (Jaap-Harm Westhuis), die overigens zo uit Taste-sociëteit Antigoon lijkt te zijn weggelopen, het hoertje Manilla (Carlijn Visser). In eerste instantie ontstaat een rauw gesprek, waarbij de 'stoere' student economische wetenschappen, terugschrikt voor de vulgaire taal van de hoer. Dit voldoet duidelijk niet aan zijn dromen over maagdelijkheid, reinheid en tederheid. Gaandeweg geeft de student zich steeds meer bloot, ook letterlijk. Hierdoor ontstaat bij de prostituée een genegenheid voor hem die verder gaat dan normaal in haar beroep gebruikelijk is.
In 'De nieuwe Wereldorde' van Harold Pinter praten twee folteraars, die beweren de wereld schoon te houden voor de democratie, voor ze aan het werk gaan over hun slachtoffer. De titel van dit macabere, korte stuk, dat Pinter schreef als een metafoor van onze hedendaagse geschiedenis, verwijst naar het concept van ex-president George Bush om staten op een vreedzame manier met elkaar om te laten gaan. De drie spelers (Fieke Rijkers, Carlijn Visser en Jaap-Harm Westhuis) spelen het stuk met maskers, wat de sinistere sfeer, die ook door het dreigende decor wordt opgeroepen, nog meer versterkt. Het stuk gaat, en dat is vaak bij Pinter, over taal; de folteraars, een metafoor voor de nieuwe politieke machthebbers, ontlenen hun positie aan het juist definiëren van termen. De tekst is ironisch en humoristisch, maar ook dreigend en boezemt angst in, een angst die langzaam omslaat in een besef van wreedheid.
De monoloog van Tsjechov, gespeeld door Beer Molleman, gaat over van alles. Pannekoeken, ongedierte, het ongeluksgetal dertien, de muziekschool, maar vooral over de relatie van een man tot zijn vrouw. Waar het absoluut niet over gaat, is de schadelijkheid van tabak. Tsjechov toont ons een hulpeloze man die de drieëndertig jaren van zijn huwelijk heeft ervaren als één groot gelukkig moment. De man, een leraar in verschillende vakken, gaat gebukt onder de heerschappij van zijn vrouw en waarschijnlijk loopt het, zoals altijd bij Tsjechov, slecht af.
Robert Oude Alink ontwierp een decor, dat voor alle drie de stukken gebruikt kan worden. Hij maakte gebruik van grotezilverkleurige driehoeken die voor elke akte in een ander positie worden gezet. Tezamen met het ook door hem ontworpen lichtplan zorgt dit voor een mooi en doeltreffend toneelbeeld.
Het stuk van Tsjechov is het oudste van de drie stukken, hij schreef het in 1886. Regisseur Wen Duffels laat het spelen in een sobere setting, waardoor het prima past bij de hedendaagse stukken van Pinter en Maraini, die respectievelijk absurdistische en realistisch gespeeld worden. De dialoog van Maraini lijkt zich zelfs gewoon in Enschede af te spelen. Duffels hoopt waarschijnlijk dat het hierdoor nog meer zal aanspreken bij het doorsnee studentenpubliek. Maar een student die naar de hoeren gaat, dat is natuurlijk altijd een spannend gegeven voor een toneelstuk.
Voordat hij naar Enschede kwam, studeerde Wen Duffels enige tijd in Amsterdam en deed daar aan toneel bij een studentenvereniging. Hij speelde in Enschede mee met een produktie van Concordia, maar wilde graag weer bij een studentenvereniging met toneel bezig zijn. Taste, waar hij lid van is, had in tegenstelling tot de grote studentenverenigingen buiten Enschede, geen eigen toneelgroep, omdat toneel voornamelijk plaatsvindt op de campus. Daarom richtte Duffels zelf bij Taste een toneelgroep op. Hij maakt overigens met deze voorstelling zijn regie-debuut. En dat een student regisseert is opmerkelijk, omdat studententoneel, zoals bijvoorbeeld gespeeld bij Nest, bijna altijd door professionele regisseurs begeleid wordt. Dat deze nieuwe toneelgroep zeer zeker bestaansrecht heeft, kan iedereen zelf gaan zien, en dat geldt niet alleen voor leden van Taste.
Theater Concordia aan de Oude Markt, vrijdag 20 en zaterdag 21 januari, 20.30 uur, toegang Hfl 12,50 / 10,-
Marco Bijl
Scène uit 'Een dialoog van een prostituée met haar klant'