Bij de aanmeldingen, die hij tot nu toe binnenkreeg, viel hem op dat veel mensen het hele jaar door fietsen. 'We hadden verwacht dat meer medewerkers zouden aangeven in de winter voor een ander vervoermiddel te kiezen. Maar bijna iedereen blijkt het hele jaar op de fiets te gaan'.
Behalve de ongeveer honderd mensen die al carpoolen, hebben zich ook medewerkers gemeld die er graag mee willen beginnen. 'Ik heb al aan diverse mensen lijstjes met mogelijke meerijders verstuurd', meldt Veldman. Hij heeft er veel vragen over binnen gekregen. 'Mensen denken dat je met een hele auto vol moet rijden om de carpoolvergoeding te krijgen. Dat is niet zo. Eén persoon laten meerijden is al genoeg'.
Bus
De doelrittenbus van Oldenzaal naar de UT rijdt inmiddels en vooral de eerste rit van de dag is populair. De tweede rit, die net voor tienen in Oldenzaal vertrekt, heeft minder reizigers. 'Vooral studenten maken nog weinig gebruik van de doelrittenbus. De bus komt door Deppenbroek en we hebben berekend dat daar zo'n 250 studenten wonen. Ze kunnen met hun OV-jaarkaart gebruik maken van de lijn, maar tot nu toe gebeurt dat heel erg weinig', aldus Veldman, die binnenkort de bekendheid van de extra dienst onder studenten wil gaan vergroten.
Veldman heeft het vermoeden dat ongeveer de helft van de UT-medewerkers op de één of andere manier voor een vergoeding volgens het Vervoerplan in aanmerking komt. De andere helft is of de verstokte autosolist of woont binnen een straal van vier kilometer van de UT en komt daardoor niet in aanmerking voor een vergoeding.
Uit postcodegebied 7552 in Hengelo kreeg Veldman daar overigens veel opmerkingen over. 'We dachten een objectief instrument te hebben gevonden door postcodes te gebruiken. In het betreffende gebied blijken echter heel wat medewerkers meer dan vier kilometer van hun werk te wonen, terwijl ze volgens onze gegevens níét in aanmerking komen voor een vergoeding. We zullen daar tijdens de eerste evaluatie naar kijken en eventueel actie ondernemen'.
Achthonderd
Tot nu toe hebben bijna achthonderd van de ongeveer 2500 medewerkers zich gemeld. Veldman verwacht dat, na het verspreiden van het PC-schijfje half februari, een nieuwe golf van aanmeldingen zal volgen. 'Wat dat betreft is het voor mij niet zo erg dat de floppy wat vertraging heeft opgelopen', bekent hij. Volgens de planning zou de disk eigenlijk voor de kerst al bij de medewerkers op de deurmat hebben moeten liggen. Nu zal de disk half februari binnen de UT verspreid worden, terwijl mogelijk een deel van het personeel ook via het netwerk op de hoogte gesteld zal worden.
Na het verwerken en analyseren van de aanmeldingen zal de vervoercoördinator tijd krijgen voor andere zaken uit het Vervoerplan. Zo wil Veldman op korte termijn alle faculteiten en diensten langs om te zien hoe bij hen het stallen van fietsen geregeld is. Aan de hand daarvan zal hij verbeteringen voorstellen. Vooral aan afsluitbare fietsenhokken blijkt behoefte te zijn.Ook de eventuele vraag naar douches zal hij gaan inventariseren. Contacten met vervoersmaatschappijen en bedrijven lopen ook al. Na de komende drukke periode waarin de aanmeldingen verwerkt moeten worden, wil hij die contacten gaan intensiveren.
'Ik merk dat veel dingen vanzelf al gaan lopen. Bij wijzigingen en veranderingen houden ze overal binnen de UT al rekening met het Vervoerplan'. Wat dat betreft zijn, volgens de vervoercoördinator, de reacties toch bijna allemaal positief. 'Ik merk, naar mij toe, geen weerstand tegen de plannen. Alleen iemand die in z'n eentje in de auto stapt wordt er minder van. Als je wat moeite doet krijg je een beloning. Tot nu toe kregen fietsers niets, terwijl hier heel veel mensen fietsen. Die nieuwe vergoedingen slaan dus wel aan', merkt Veldman. 'Je kunt op dit moment misschien moeilijk bepalen of het gedrag van mensen door dit soort maatregelen verandert, maar de bereidheid is groot', is zijn ervaring.
Het Vervoerplan krijgt voorlopig twee jaar de tijd, waarna een intensieve evaluatie volgt. Veldman heeft de verwachting dat de plannen goed uit zullen pakken. 'Het heeft een hele lange voorbereidingsfase gevergd en er is veel over gepraat. Nu blijkt dat daardoor het draagvlak breed is. Het zal zo'n vijf tot tien jaar nodig hebben om echt goed te gaan lopen, maar de mensen staan er achter en dat is de belangrijkste voorwaarde om het Vervoerplan te laten slagen'.