`Rijken' de klos

| Redactie

Niet alleen in Nederland heerst een trend om de hogere inkomens meer te laten meebetalen aan het hoger onderwijs. Ook in Engeland wordt nu geaccepteerd dat studenten met `rijke' ouders meer moeten investeren in hun opleiding. Dat blijkt uit een enquête van the Times Higher Education Supplement (THES), gehouden onder 1824 mensen ouder dan 14 jaar. Tweederde steunde de stelling dat studenten uit rij

Niet alleen in Nederland heerst een trend om de hogere inkomens meer te laten meebetalen aan het hoger onderwijs. Ook in Engeland wordt nu geaccepteerd dat studenten met `rijke' ouders meer moeten investeren in hun opleiding. Dat blijkt uit een enquête van the Times Higher Education Supplement (THES), gehouden onder 1824 mensen ouder dan 14 jaar. Tweederde steunde de stelling dat studenten uit rijke milieus moeten bijdragen aan de kosten van hun opleiding. De politieke kleur was daarbij nauwelijks relevant. Bij de stelling was geen concreet bedrag genoemd. Van de ondervraagde studenten was de helft het met de stelling eens.

Volgens J. Vossensteyn van het Centrum voor Studies van Hoger Onderwijsbeleid (CSHOB) in Twente past de opvatting in een meer algemene, Europese trend: het hoger onderwijs heeft steeds minder geld te besteden, en het publiek vindt dat mensen die over voldoende geld beschikken meer voor hun onderwijs moeten uittrekken. In Engeland betalen studenten wel collegegeld, maar dit wordt vergoed door de Local Education Authority. De studiefinanciering is gerelateerd aan het ouderlijk inkomen.

Vijf jaar geleden kreeg daarom 29 procent van de studenten geen beurs. Alle studenten kunnen bij de overheid lenen. Liefst 83 procent van de ondervraagden vond dat studenten moeten kunnen studeren zonder dat zij een studieschuld opbouwen. Een op de drie ondervraagden was het eens met de stelling dat het niet het doel is van een universiteit om studenten op te leiden voor een baan. Vijftien procent stemde in met de opvatting dat het meeste wetenschappelijk onderzoek tijdsverspilling is.

De (hoog opgeleide) lezers van THES menen dat de waarde van graden in het hoger onderwijs in Engeland daalt. Van de 1125 lezers die reageerden op vragen daarover in de krant, vond slechts 18 procent dat de waarde gelijk is gebleven. Slechts iets minder dan de helft meent dat elke wetenschapper onderzoek moet doen.

HOP, Pieter Evelein

(HOP/P.E.)

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.