Organisatoren 'Bon Jovi'laat niets aan toeval over

| Redactie

Bijna drieduizend vierkante meter stalen platen rond het podium moeten voorkomen dat trucks het veld kapot rijden. Twaalf studenten hebben een cursus heftruckrijden gevolgd. Voor slechte weersomstandigheden ligt een noodparkeerscenario in de kast. Het niet rijden van de treinen wordt met bussen opgevangen. Als het enigszins mogelijk is, wordt het afval dat de veertigduizend bezoekers genereren, gescheiden ingezameld.

De organisatoren van het Bon Jovi Concert, Tonnie Buitink van de Drienerlose Pop Organisatie (DPO) en de broers Cees en Gert Muurling, laten niets aan het toeval over: 'We houden er bij het opbouwen al rekening mee dat het terrein in één nacht en één dag weer schoon en leeg moet zijn.'

De meeste toeschouwers van het Bon Jovi-concert zullen zich zondag 9 juni op 't Rutbeek niet realiseren dat ruim honderdvijftig man, waaronder 75 studentenvrijwilligers en eenzelfde aantal gespecialiseerde uitzendkrachten, meer dan een week bezig zijn geweest de faciliteiten op de bouwen. Ze zullen ook niet beseffen dat de DPO dit keer met een budget van 2,5 miljoen werkt, dat voornamelijk komt uit de recettes en de opbrengst van de t-shirtverkoop. De huur van het podium, veertig bij zestig vierkante meter groot en ongeveer vijf verdiepingen hoog, bedraagt alleen al tweehonderdduizend gulden. Voor de beveiliging, 24 uur per dag mensen en honden, komt honderdvijftigduizend gulden op tafel.

Tijdelijk

De opbouw is vorige week vrijdag begonnen met het neerzetten van de cateringtenten. 'Voedsel en drank zijn tijdens de opbouw het allerbelangrijkste. We hebben dan ook een uitgebreid menu. Als mensen zich een week lang uit de naad werken, kun je ze niet afschepen met een frietje met mayonaise. Die catering doen we met een ingehuurde kok en zes studenten zelf. Naar schatting maken zij 2500 maaltijden gedurende de op- en afbouw. Voor de publiekscatering tijdens het concert hebben we een bedrijf ingehuurd', aldus Cees Muurling. Voor deze student werktuigbouwkunde aan de Hogeschool Enschede is het Bon Jovi-concert een afstudeeropdracht. Zijn broer Gert studeert aan de UT Elektrotechniek.

Maandag zijn dertig verrijdbare kantoren op het terrein neergezet en is de aanleg van de toilet- en drinkwatervoorziening begonnen. Op dezelfde dag zijn ook een deel van de vierduizend meter hekken geplaatst. Daarna was er tijd voor het opbouwen van cateringstraten, lichtmasten, parkeerterreinen, het podium, kantoren, licht, geluid en toegangspoorten. De PTT heeft ondertussen 32 tijdelijke telefoonlijnen aangelegd. 'We wilden alles zoveel mogelijk met studenten te doen, maar het gaat om dermate grote hoeveelheden dat dat niet mogelijk bleek. Een gespecialiseerd uitzendbureau uit Rotterdam levert tijdelijke krachten', vervolgt Muurling. Buitink vult aan: 'We gaan nu wel merken dat studenten minder tijd hebben. Ze komen wel zes dagen helpen, maar nemen tussendoor een middag vrij om een tentamen te maken. En dat is goed, want daarvoor zitten ze natuurlijk op een universiteit. Het voordeel van werken met studenten is dat ze altijd meedenken. Hardlopers zijn doodlopers, maar aan meedenkers heb je altijd wat aan.'

Pendeldienst

In de wijde omgeving zal het concert worden opgemerkt. Op zondagmorgen bouwtde Bouwdienst van de gemeente Enschede wegafzetting op, die later op de dag door honderd man politie worden bezet. Rijkswaterstaat verzorgt de tijdelijke bewegwijziging. Vanuit heel Nederland rijden bussen om de toeschouwers naar het festival te krijgen. 'Het was even schrikken toen bleek dat de treinen dat weekeinde niet rijden in verband met onderhoud aan het spoor. Maar we hebben een bedrijf bereid gevonden een pendeldienst op te zetten', legt Gert Muurling uit. 'Vanuit zestig opstapplaatsen rijden ruim 250 bussen richting Enschede. De bussen parkeren op een groot terrein in de buurt, bijvoorbeeld de UT of het Diekmanstadion, en de TET verzorgt een pendeldienst. Deze week worden de opstapplaatsen in de landelijke pers bekend gemaakt.' Naar verwachting komen twaalfduizend van de veertigduizend bezoekers per bus, 24 duizend per auto en de rest op de fiets. Gert Muurling: 'Er zijn ook mensen, die vijftig kaarten kopen en zelf een bus huren.'

Als het regent zijn de akkers vanwege de drassigheid al snel waardeloos voor het parkeren van auto's. In dat geval, dat moet een week van tevoren worden beslist, parkeren de auto's in het centrum van Enschede en is er ook voor deze bezoekers een pendeldienst van de TET. Voor iedere groep is er een aparte aanrijroute, zodat het verkeer geen puinhoop wordt. De 'gewone' dagrecreanten van 't Rutbeek -op een mooie dag soms twintigduizend- hebben een eigen route, die naar de zuidkant van het terrein voert.

Milieubrigade

Al tijdens het concert staat een zogenaamde milieubrigade paraat om het veld schoon te houden, want 'wat opgeruimd is blijft beter schoon'. De deelnemers van deze brigade moeten nog worden aangetrokken. Na afloop komt er een speciaal bedrijf om het terrein te reinigen. Cees Muurling: 'We verwachten een enorme klerezooi. Daar kun je geen studenten opzetten. Het bedrijf heeft er ook speciale machines voor. Maandagavond is alles weg, alsof er nooit iets heeft plaatsgevonden.'

Twee omwonenden zitten op kosten van DPO gedurende een week rustig in een hotel in Boekelo, zodat ze de overlast kunnen ontvluchten. Andere bewoners maken zich minder druk. Ze worden op de hoogte gehouden van de bouwactiviteiten en een dag van tevoren liggen er bloemen klaar. Eén boer diende een bezwaarschrift in. Tonnie Buitink: 'We zijn toen maar met die man gaan praten en hebben hem vervolgens ingehuurd om hetzelfde te doen met de andere boeren. Hij heeft zijn bezwaarschrift ingetrokken. We moeten iedereen te vriend houden, want volgend jaar willen we terug komen. Dat geldt voor de omwonenden, maar ook voor de gemeente. Wij investeren met dit concert in de toekomst. Door te laten zien wat we kunnen, bouwen we krediet op.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.