Stultus
Eikels
Voor wervingscampagnes en studievoorlichting krijgen de voorlichters van de Universiteit van Amsterdam dit jaar ruim drie miljoen gulden. Acht ton meer dan vorig jaar. De universiteitsraad ging hiermee na een lange discussie schoorvoetend akkoord. Wel droeg de raad het College van Bestuur in een motie op een onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren naar het rendement van al die reclame-activiteiten.
Ook in Twente maakt de U-raad zich zorgen over de activiteiten van voorlichting. Wegens de 'calamiteit' (Veltman) van de lage aanmeldingscijfers, adverteert Twente zo nu en dan weer in landelijke dagbladen. De ene keer met eikels, de andere keer met toppers. Reden voor de U-raadsleden zich af te vragen of er wel beleid zit in onze voorlichting en waarmee de universiteit zich nou eigenlijk wenst te profileren.
Veltman vond noch de eikeltjes noch de toppers toppunten van werving. Eigenlijk horen advertenties in dagbladen niet thuis in het normale, 'zeer gestructureerde voorlichtingsprogramma' van de UT, omdat de opbrengst daarvan te gering is. Maar het is 'alle hens aan dek' en dat betekent dat er een schepje bovenop moet worden gedaan. Want Veltman wil straks niet van de U-raad het verwijt krijgen niks te hebben gedaan aan de catastrofe. Dus wordt door de UT tegen beter weten in geld uitgegeven aan dure advertenties om de U-raad te plezieren. Het kan verkeren, zei Bredero al.