Oud-journalist Figee is sinds oktober vorig jaar in dienst van de gemeente Enschede. In het verleden was hij onder andere werkzaam als correspondent in Den Haag voor verschillende oostelijke regionale dagbladen en kreeg hij de opdracht het controlled circulation blad van de Vereniging Nederlandse Gemeenten om te vormen tot een volwaardig journalistiek medium. Als correspondent berichtte hij vooral over de gevolgen van politieke maatregelen, van hondenbelasting tot straatverlichting. In die functie heeft hij het oosten van Nederland goed leren kennen: 'Ik ben hier vroeger veel geweest en was compleet verrast toen ik weer terug kwam. Er is zoveel veranderd. Kroegen, eethuisjes, cultuurpodia, goed wonen tussen het groen en heel veel dadendrang op het gemeentehuis om er iets van te maken. De stad staat aan het begin van een nieuwe periode. Het is nog steeds geen vetpot, maar het bestuur zit niet meer met de handen in het haar om ieder dubbeltje om te draaien. En bovenal, al die jonge mensen, dankzij de UT en de HBO-instellingen. Enschede is niet voor niets drie jaar geleden uitgeroepen tot 'Beste universiteitsstad van Nederland'. Het is hier veel leuker dan ik dacht en ik had niet verwacht zoveel aangename stedelijkheid te vinden. De Haagse kennissen die hier komen weten dat niet en kunnen het amper geloven.'
Textielimago
Juist daarin ligt volgens Figee de kern van het probleem: noch de gemeente Enschede noch de UT is in staat zich goed te presenteren. De regio Twente lijkt nog steeds speelbal van de randstedelijke arrogantie en doet niet genoeg om hier verandering in te brengen. Daarbij komt ook dat de regio Twente met de UT en HBO-instellingen een machtig wapen in handen heeft, dat niet goed wordt benut. 'De UT heeft altijd voorop gelopen en geeft Enschede een 'high tech' gezicht. Het is de eerste geheel nieuwe universiteit. Zowel wat betreft architectuur als de organisatiestructuur. De UT is een katalysator zoals de textielindustrie dat vroeger was. Maar daar zijn slechts enkelen zich van bewust. De sterkte punten van de UT zijn in het verleden onvoldoende gebruikt om van het textielimago af te komen', aldus Figee.
Ondernemend
Bovendien lijkt ook de UT niet te beseffen wat ze in huis heeft, stelt hij. Figee gelooft dan ook heilig in het opgebouwde imago van een 'ondernemende universiteit'. Dat beeld heeft de afgelopen jaren zijn vruchten afgeworpen en is nog lang niet versleten. Nog afgezien van het feit dat niemand een afdoende verklaring heeft kunnen geven voor de dramatisch lage vooraanmeldingscijfers. 'Ik zou weleens willen weten waar de studenten vandaan komen die wegblijven uit Twente. Ik geloof niet dat het iets met stijgende kosten en dalende beurzen te maken heeft. Daar moeten andere universiteiten ook mee zien televen. Je moet echter eerst weten waar je je op moet richten bij het lokken van nieuwe studenten of het opzetten van een imagocampagne. Er simpelweg meer reclame tegenaan gooien of plotsklaps een ander thema nemen werkt niet. Eerst weten wat je precies wil', legt Figee uit. 'Misschien is het mijn calvinistische achtergrond, maar ik geloof heilig in wat mijn vader altijd zei. Hij vond dat je eerst moest kijken naar wat je al hebt, omdat je veel rijker bent dan je denkt. Niet gelijk allerlei nieuwe dingen in huis halen, maar gebruiken wat er al is. Voor de UT zijn dat innovatie, creativiteit en talentvolle jonge mensen.'
Luchtkastelen
Tweede voorwaarde voor een succesvol imago en een dito instroom van nieuwe studenten is het niet aanbieden van luchtkastelen. Geen banengaranties beloven waarvan niemand weet wat er mee wordt bedoeld. Goed voorbeeld van mooie reclame vindt Figee de nieuwe voorlichtingsfilm van de UT: 'Die promotiefilm geeft in korte tijd, op een manier die jongeren aanspreekt, weer wat er aan de UT gebeurt. De film past goed bij het klimaat. Met reclame moet je oppassen. Platte werving keert zich altijd tegen je. Geen populistisch gedoe. Het moet meer zijn dan verhalen over mooie verpakkingen. Kijk maar naar de Nederlandse Spoorwegen. Ga eens een kaartje kopen, dan begrijp je wat ik bedoel. Het minste wat je kunt doen is de mensen vriendelijk te woord staan.'
In de strijd om de gunst van de toekomstige student moeten volgens de communicatiedeskundige de gemeente Enschede, de UT, de HBO-instellingen en de Academie voor Beeldende Kunsten en Vormgeving (AKI) nauw samenwerken. Hij is derhalve groot voorstander van een soort vierhoeksoverleg waarin alle partijen de handen ineen slaan en zij aan zij opereren om nieuwe studenten binnen te halen.
Overleg
De UT, de gemeente Enschede en de Hogeschool Enschede hebben deze week het eerste overleg al gevoerd. Tot het einde van dit jaar komen de gesprekspartners regelmatig bijeen. 'Al het intellect en alle creativiteit. Het ligt in Enschede zomaar voor het oprapen. Doe daar een gemeente bij die best iets wil en je krijgt een fantastisch geheel. Gebruik die getalenteerde studenten in de imagovorming, hou ik de gemeente steeds voor. En dan ook letterlijk. Laat ook zij met ideeën komen en deze uitwerken. Kunnen ze gelijk iets doen om die schandalig lage beurzen op te krikken. Het is echt niet dat de gemeente het niet wil. Het kon de afgelopen tijd gewoon niet. Nu ik in Enschede werk krijg ik vreselijk veel respect voor wat er, tegen de verdrukking in, voor elkaar is gekomen in deze stad. Maar nu kan het roer voorzichtig om', vindt Figee.
'Tegelijkertijd is het belang voor het hoger onderwijs groter dan ooit. Zet een imagocampagne op waarin je beide sectoren met elkaar vervlecht. Een nieuw gezicht voor Enschede met daarin als belangrijk instrument het hoger onderwijs. Een goed imago voor Enschede is prima voor de UT en een bloeiende universiteit is goed voor de stad.'
Ed Figee
De gezellige binnenstad van Enschede