Over en Sluiten

| Redactie

Dat je soms lang in de rij moet staan in de Bastille zijn veel mensa-gangers wel gewend. Maar als de techniek faalt is de wachttijd helemaal niet te overzien. Wie afgelopen maandag zijn met een ruime zeven gewaardeerde chipcard niet van te voren had opgeladen, werd onaangenaam verrast. Door een defect aan een van de automaten was nog maar ééntje beschikbaar. Even snel naar De Vrijhof was er ook niet bij, omdat die automaat net deze week is weggehaald in verband met de verbouwing. De rij werd nog langer toen de automaat 'vol' was en geen muntgeld meer accepteerde. Voor de student die juist twee guldens in het apparaat had gegooid werd de mensa-maaltijd extra duur betaald. Zijn donatie werd niet bijgeschreven maar ook de retour-knop gaf geen sjoege. Gelukkig kwam even later een medewerker melden dat er boven in de mensa ook weer, net als vroeger met gewoon geld kon worden afgerekend. 'Wel even zwaaien met je kaart', werd er bijgezegd. Boven bleek er echter geen wisselgeld. 'Contant betalen, anders gaat het niet.' Gelukkig beschikte een aantal hongerigen nog over de guldens die beneden niet meer werden geaccepteerd en kwam er wat wisselgeld in het laatje. Stuivers ontbraken echter. Kregen de mensa-klanten die vijf cent wegens het ongemak cadeau? Nee natuurlijk niet. Moet je maar zorgen dat er genoeg geld op je kaart staat. Toch?

Stuiver

Spitskrengen

Leeft u nog? Maag weer een beetje tot rust gekomen? Wederom geen botbreuken en andere letsels opgelopen? Het mag een wonder heten gezien het rijgedrag van sommige buschauffeurs. Okay, we zijn op de UT meer dan gelukkig met de spitsbussen. Het scheelt toch al snel een stuk lopen en op bepaalde tijden lang kleumen in onzichtbare bushokjes. 's Morgens meer tijd om aan de ontbijttafel de krant te lezen en 's avonds eerder terug bij moeder de vrouw en de warme pot of de magnetronmaaltijd voor de televisie. Het heeft zo z'n voordelen. Maar die spitskrengen zijn altijd zo vol. Voorzichtigheid is dus geboden. Nou, vergeet het maar. Je bent als weerloze tussenpadstaander volkomen overgeleverd aan het humeur van de bestuurder. Waarom moet het zo ruw en onbedachtzaam chauffeur? Zo van 'ik zit stevig in mijn in hoogte verstelbare brede stoel en wat er achter en in het middenpad gebeurt zal me een zorg zijn'. Het zijn nog altijd dezelfde slachtoffers ook: de strippenkaarthouders. Want zij moeten met hun blauwe kaart keurig langs de chauffeur. Het abonnementengepeupel heeft zich ondertussen allang een plek weten te bemachtigen dankzij de simultaan openklappende midden- en achterdeuren. Hoewel, we mogen niet alle chauffeurs over één kam scheren. Hulde voor de mevrouw die maandagmorgen achter het stuur zat. Ze stopte zelfs tussen haltes wanneer ze zag dat potentiële passagiers de bus dreigden te missen. Zij verschafte de andere chauffeurs een beetje krediet voor de rest van de week.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.