Don Quichot
Klachtenbus
Studenten met klachten over colleges, docenten, roosters en andere Katholieke Universiteit Brabant-zaken kunnen sinds enkele weken gebruik maken van klachtenbussen. Het is een gezamenlijk initiatief van de studentenfracties van faculteiten en universiteitsraad. De hoop is met de bussen de spreekwoordelijke drempel om bij problemen aan de bel te trekken te verlagen. 'Studenten weten vaak niet welke weg ze moeten bewandelen als er problemen zijn, of ze denken: 'laat maar zitten'', aldus Merel van der Mast, lid van de faculteitsraad FSW in Univers. Ze wijst erop dat in de MUB de studenten steeds meer als klant wordt gezien. 'Daar past dit initiatief wel bij. Als je in een winkel slecht behandeld wordt, trek je ook aan de bel.' Overigens hebben initiatieven om klachten te spuien op de KUB een weinig succesvolle voorgeschiedenis. Het klachtenschrift van een vroegere studentenfractie leverde vooral kreten om gratis bier op.
VerkrachtingHet Delftse college van bestuur heeft zijn excuses aangeboden aan de verkrachte studente, die onlangs haar gelijk haalde bij de ombudsman voor studenten. Het college 'betreurt' het dat de universiteit eind 1994 niet thuis gaf toen de studente bij de TU aanklopte. Ze werd nog steeds lastige gevallen door twee medestudenten en collegecorpsleden, die haar eerder in haar studentenkamer belaagden. De ombudsman verklaarde de klacht dat de universiteit in gebreke was gebleven voor gegrond, aldus Delta. Hoewel het college echter akkoord gaat met het oordeel, onderschrijft het niet dat steun geheel achterwege is gebleven. Mogelijkheden daartoe zouden wel degelijk met derector zijn besproken. De studente heeft inmiddels een hbo-opleiding in Amsterdam opgepakt. Desondanks nodigt het college haar uit 'de mogelijkheden te verkennen voor nog eventueel gewenste ondersteuning van de UT Delft'. Volgens huidig rector Blaauwendraad moet daarbij gedacht worden aan 'behulpzaam zijn bij stages, het regelen van een buitenlandse reis e soortgelijke faciliterende hulp'. De vraag wat de universiteit met de daders gaat doen, is volgens de rector niet aan de orde. Het Delftsch Studenten Corps zegt evenmin aanleiding te zien voor eventuele maatregelen. 'Dat is hier een interne zaak geweest en die beschouwen we als gesloten', aldus de voorzitter van het bestuur.
Verwachtingen
Studenten geneeskunde in Groningen zijn optimistisch over de toekomst. Bijna de helft denkt later specialist te worden. Het beroep van sociaal-geneeskundige (bedrijfsarts, keuringsarts of schoolarts) is nauwelijks in trek, terwijl 40 procent daarin wel terecht lijkt te komen. Verwachtingen en realiteit sluiten dus nauwelijks bij elkaar aan. Dit blijkt uit een enquête onder 1100 studenten van de medische faculteit. Eenderde van de respondenten had nog geen uitgesproken beroepsverwachtingen. Van de studenten die het wel wisten koos driekwart voor het beroep van specialist, terwijl dit in de praktijk slechts voor eenderde van hen is weggelegd. Wat betreft de verwachte inkomsten blijven de studenten bescheiden, vindt UK. Ruim 40 procent denkt tussen de één en twee ton te zullen toucheren, terwijl 22 procent boven de twee ton wil uitkomen. Een verwachting, zo viel tijdens een faculteitsdag te beluisteren, waarmee de ziekenhuisdirecties niet ongelukkig zullen zijn.
Zootje
De verkiezingen voor de studentenraden aan de Universiteit van Amsterdam zijn in een zooitje ontaard. Door een technisch probleem hebben studenten die twee (of meer) studies doen niet alle stembiljetten gekregen waarop ze recht hebben. De afgelopen week zijn er in opdracht van het college van bestuur nog eens duizend stembiljetten de deur uitgegaan. De definitieve uitslag moet deze week bekend zijn. De extra biljetten zullen de uitslag niet veel rooskleuriger maken. Weliswaar mag de opkomst nog niet bekend gemaakt worden, duidelijk is inmiddels wel dat deze tussen de 20 en 25 procent ligt. Een historisch dieptepunt. De studentenvertegenwoordigers hebben nog een flinke appel met het college te schillen, aldus Folia. Want behalve te weinig stembiljetten zijn er nog andere klachten: stemformulieren zijn te vroeg verstuurd, waardoor de aandacht verslapte en een handleiding bij het stemmen ontbrak.