'Eijssink moet medewerkers beter gaan begeleiden'

| Redactie

De overgang van bestekgericht naar resultaatgericht schoonmaken verloopt verre van vlekkeloos. Enerzijds hebben de schoonmaakmedewerkers het gevoel dat ze hetzelfde werk in minder tijd moeten doen. Anderzijds zijn UT'ers niet tevreden omdat er minder goed wordt schoongemaakt dan voorheen. Het Facilitair Bedrijf (FB) vindt dat schoonmaakbedrijf Abilis-Eijssink meer moet doen aan de begeleiding van zijn medewerkers. Daarnaast zou de managementsinformatie lang op zich laten wachten.

Dit staat in een brief die het FB deze week naar Abilis-Eijssink stuurt. Hilco Kok, operationeel directeur van het schoonmaakbedrijf, zegt in een reactie dat de UT de offerte 'nog maar een keer goed moet bestuderen'. Het managementprogramma staat pas voor medio 1998 op stapel. Dit programma wordt een handboek voor de schoonmaak van de UT. Verder zegt hij dat grote veranderingsprocessen tijd vragen.

Met ingang van 1 september is een nieuw contract met Abilis-Eijssink ingegaan. Dit contract is 1,5 miljoen goedkoper dan de vorige overeenkomst, die vijf miljoen gulden kostte. De besparing moet worden bereikt door een andere manier van schoonmaken, het zogenaamde resultaatgericht reinigen. Dat betekent dat een prullenbak alleen wordt leeggehaald wanneer deze vol is. Een bureau wordt pas afgenomen als het werkelijk vuil is. Wat vol en vuil betekenen, wordt overgelaten aan het inzicht van de Abilis-Eijssink-medewerkers overgelaten. 'Als een goed huisvrouw die alleen schoonmaakt wat nodig is', aldus Martin Spoek, hoofd logistieke afdeling FB. Hiervoor zijn wel richtlijnen afgesproken.

Sneeuwruimen

Voorts moeten de Abilis-Eijssink-medewerkers zich beperken tot datgene waarvoor ze zijn ingehuurd: schoonmaken. Omdat het bedrijf al 32 jaar op de UT actief is, zijn veel medewerkers met de UT vergroeid. Ze zijn allerlei hand- en spandiensten gaan vervullen, zoals assistentie bij interne verhuizingen, sneeuwruimen en het openen en sluiten van deuren. 'Het nieuwe contract betekent een verzakelijking van de schoonmaak', vindt Spoek.

Om gedwongen ontslagen tegen te gaan, leverden de deeltijdmedewerkers allemaal een uur per dag in. De overgebleven uren werden herverdeeld over de verschillende gebouwen. Voor het TO-gebouw betekent dit bijvoorbeeld dat er in de oude situatie ruim twaalf uur per dag werd besteed aan schoonmaken. Nu is dat nog maar zes uur. Daarnaast werden verschillende werknemers overgeplaatst naar andere objecten, zoals de Hogeschool Enschede.

Volgens Carla Wintels, hoofd afdeling onderhoud FB, gaan de klachten voornamelijk over de vloeren en de sanitaire voorzieningen: het bijvullen van handdoekautomaten, toiletrolhouders en zeepverdelers. Vooral deze zaken vragen om meer afstemming. 'Het lijkt een beetje alsof de meiden op de vloer niet helemaal weten waar ze aan toe zijn', aldus Wintels.

Afzien

Schoonmaakmedewerkers beamen dat de nieuwe manier van werken niet eenvoudig is. 'Het is afzien', zegt Marian Sprakel in het CT-gebouw. 'Als we het echt doen zoals het van ons verwacht wordt, kost het minder tijd. Het vergt een enorme mentaliteitsverandering. Voorlopig voelt het een beetje alsof wehetzelfde werk in minder tijd moeten doen.' Jo Weites in het TO-gebouw reageert feller: 'Als je jarenlang netjes hebt schoongemaakt, is het vreselijk frustrerend dat je dingen niet meer kunt doen omdat je er geen tijd voor hebt.' Maar eventuele klachten heeft de UT aan zichzelf te wijten, want 'van de UT moest het goedkoper'. Weites verwacht wel dat het op termijn beter zal gaan. 'We moeten allemaal wennen. Verder hoop ik dat de UT bepaalde maatregelen zal terugdraaien. In het geval van de Cleanroom is dat al gebeurd. Daar maken we weer volgens de oude werktijden schoon.'

Prullenbakken

In het BB-gebouw wordt sinds de contractwisseling volgens een nieuwe methode schoongemaakt. Niet langer heeft iedere schoonmaakmedewerker een eigen afdeling, maar het werk is onderverdeeld in wisselende taken. Iedere medewerker krijgt wekelijks een andere taak: stofzuigen, prullenbakken legen en tafels afnemen of het sanitair doen. Lidy Schans is niet te spreken over deze nieuwe werkwijze: 'Je bent vliegend bezig. Dat vind ik een nadeel, want je draagt geen verantwoordelijkheid meer voor een hele afdeling. Je wordt er minder op aangesproken. Dit nieuwe gedoe zal misschien sneller werken, maar daardoor blijft er meer vuil liggen.'

Het FB zit wekelijks met Abilis-Eijssink om de tafel om problemen door te spreken. Per 1 november stelt de UT een contractbeheerder aan. Deze gaat vanuit de universiteit samen met de gebouwbeheerders het schoonmaakproces begeleiden en analyseren. Dit is nodig omdat het contract ruimte laat voor zogeheten regie-opdrachten, die extra geld kosten. In het geval van congressen, promoties en verbouwingen kunnen gebouwbeheerders bijkomende opdrachten geven.

'We zijn pas drie weken bezig met het nieuwe systeem. Dan is het logisch dat er af en toe wat misgaat', stelt Kok van Abilis-Eijssink. 'We kunnen de knop nog niet helemaal omdraaien. Al zouden we dat best wel willen. We proberen met allerlei motivatieprogramma's de dames op de vloer te helpen. Tevens hebben we een schoonmaakadviesteam opgericht. Maar er moet ook begrip zijn voor onze situatie. Het huidige contract is 1,5 miljoen gulden goedkoper dan het vorige en toch staan we nog voor een acceptabele schoonmaakkwaliteit.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.