Max Havelaar condoom

| Redactie

Tweeduidend gulden leverde het idee voor een Max Havelaar-condoom op. Inzet, een vereniging die zich richt op de relaties tussen Westerse landen en de Derde Wereld, overhandigde de prijs onlangs aan winnaar Paul Maassen. Hij vertegenwoordigde tevens de medebedenker van het plan Jan Willem van Dijk, die in het buitenland zat. De twee technische bedrijfskunde studenten haalde met hun vondst een gede

Tweeduidend gulden leverde het idee voor een Max Havelaar-condoom op. Inzet, een vereniging die zich richt op de relaties tussen Westerse landen en de Derde Wereld, overhandigde de prijs onlangs aan winnaar Paul Maassen. Hij vertegenwoordigde tevens de medebedenker van het plan Jan Willem van Dijk, die in het buitenland zat.

De twee technische bedrijfskunde studenten haalde met hun vondst een gedeelde eerste plaats. De andere eerste plaats ging naar een plan van studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, die een bedrijfsplan maakten voor een onderneming in Tanzania.

Het idee van Maassen en Van Dijk is relatief eenvoudig. Bouw in Nigeria een condoomfabriek. Kleine boeren zorgen voor de aanvoer van rubber en daar krijgen ze meer voor dan de wereldmarktprijs. Op die manier krijg je condooms die het keurmerk Max Havelaar mogen dragen.

Inzet schreef de wedstrijd dit jaar voor de eerste keer uit. Volgens Stephan Maathuis, docent bij de vakgroep ontwikkelingskunde, zat er veel verschil in het opleidingsniveau van de verschillende deelnemers. Hierdoor was de concurrentie groot. 'Wij hebben meegedaan met derdejaars. Andere deelnemers waren aan het afstuderen of zelfs al klaar.'

Dat de twee UT'ers toch gewonnen hebben, wijdt Maathuis aan de originaliteit van het idee. Bovendien is er goed nagedacht over de sociale kant van het plan. In het Nigeriaanse bedrijf zouden arbeidsvoorwaarden op Nederlandse grondslag worden geïmplementeerd. Ook voorziet het plan in gezondheidszorg, huisvesting en onderwijs. 'Voor mijn gevoel waren de andere plannen bedrijfsmatig prima onderbouwd, maar schortte het aan een sociale insteek. En daar ging het toch voor een groot deel om.'

De winnaars zijn van plan om daadwerkelijk met het idee naar Durex te stappen. Een naam hebben ze ook al verzonnen. 'The Elephant' zou het condoom moeten heten. Een dergelijke naam zou commercieel gezien uitstekend liggen en prima appelleren aan de macho-opvattingen van zowel de Nigeriaanse als de Nederlandse gebruikers.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.