De structurele scheiding van afval op elke werkplek is niet alleen beter voor het milieu, maar heeft de UT ook een besparing van twee ton opgeleverd. Dit heeft het Facilitair Bedrijf becijferd in een evaluatie over 1996.
Uitgaande van de 'oude methode' en de tarieven uit 1995, zou de afvoer van afval de UT 367 duizend gulden hebben gekost. Dankzij de scheiding hoefde slechts 169 duizend gulden te worden betaald. Het oud papier leverde de universiteit bijna 36 duizend gulden op.
In totaal werd in 1996 zeshonderd ton afval afgevoerd, gescheiden in acht 'stromen': papier (180 ton), vertrouwelijk papier (11 ton), restafval (269 ton), glas (5 ton), karton (36 ton), grof vuil (55 ton), schroot (10 ton) en hout (13 ton). Het meeste afval wordt geproduceerd in het CT- en het EL/TN-gebouw.
Over het algemeen, zo constateert het FB, is de invoering van het nieuwe systeem probleemloos verlopen. De medewerkers van het INF- en KCT-gebouw, het BB-gebouw en de Vrijhof krijgen zelfs een complimentje voor hun motivatie en inzet. Op verschillende locaties wordt het karton echter niet altijd op de juiste wijze, platgemaakt en gebundeld, aangeboden. Er zullen echter zogenaamde 'draadwagens' worden aangeschaft, waardoor dit niet meer nodig is en de inzameling slechts een maal per week hoeft plaats te vinden.
In het WB-gebouw leverde de vuilinzameling in het begin problemen op. Dankzij de komst van een milieucoördinator zijn die verholpen. Bij de vuilinzameling in het CT-gebouw vonden diverse onregelmatigheden plaats. Papiercontainers werden verontreinigd met restafval, pallets werden niet volgens afspraak afgeleverd of grof vuil werd niet tijdig klaargezet, waardoor dit 's nachts onbewaakt buiten kon blijven liggen. 'Regelmatig werden de desbetreffende medewerkers op deze onvolkomenheden geattendeerd', eindigt de alinea weinig hoopvol.