De organisatiecommissie (oc) van de Batavierenrace krijgt een nieuwe structuur. De maanden auditorensteun die de commissies in Enschede en Nijmegen krijgen, zullen volgend jaar niet meer verdeeld worden onder vijftien leden, maar onder acht. Hiervan zullen vier zich een jaar voltijds met de race bezighouden en vier in deeltijd.
De huidige functie-indeling komt te vervallen. In de nieuwe structuur zijn de taken ondergebracht in vier 'werkvelden': wedstrijd, route & veiligheid, opluistering en externe betrekkingen.
Kandidaten voor de Batavierenrace-organisatiecommissie liggen al een aantal jaren niet meer voor het oprapen. In de praktijk blijkt dat een oc-lid de race minimaal een keer moet meemaken, voordat hij een redelijk inzicht in de organisatie heeft. Aan de ongeschreven wet dat leden zich voor twee jaar aan de commissie verbinden, kan echter niet meer worden voldaan. Bovendien is de oc uitgegroeid tot een log en bureaucratisch orgaan. Vijftien mensen op bijna evenzoveel functies vraagt om veel overleg en brengt miscommunicatie met zich mee. Dit schrijft de Batavierencommissie in het rapport Interne Herstructurering Organisatiecommissie Batavierenrace.
Per stad houden één deeltijder en één voltijder zich straks bezig met twee werkvelden. De verantwoordelijkheid voor een werkveld ligt dus steeds bij vier mensen. De voltijder draagt zijn kennis over aan de deeltijder, die zich het jaar daarna voltijds met de race bezighoudt. De nieuwe structuur betekent dat een nieuw oc-lid een veelvoud aan taken krijgt. Hij of zij moet op veel meer gebieden actief zijn dan nu het geval is. Ook moeten de oc-leden intensiever met elkaar samenwerken.