Bulten
Die tijd is voorgoed voorbij. Heden ten dage wordt de scholier gevraagd naar lichamelijke afwijkingen in de vorm van bulten of knobbels. En waar je die dingen ook moge hebben, je moet er vooral mee naar de UT. 'Ook als je geen technische knobbel hebt, heeft de UT een bult mogelijkheden voor je', fluisteren de advertenties ons toe.
Hoewel, een bult. Eigenlijk meer een molshoop. Want hoe je het ook wendt of keert, je kunt hier maar drie doctorandusrichtingen doen. Daar helpen het vermelden van management, politicologie, communicatie, recht, psychologie en internet opleiding & training in een lichter kleurtje blauw geen lieve moer aan.
Daar sta je dan als aankomend doctorandus. Nog voordat je begonnen bent, heb je al een stigma. Je hebt de zegeningen nooit ontvangen, want je hebt geen knobbel. En wat krijg je aan de UT? Juist, een bult met het formaat van een molshoop. Misschien heb je veel liever een bul.
Clip
Ja, hoe gaat dat. Je zit met een product dat wel een lekker imago gebruiken kan en een doelgroep waarmee nauwelijks te communiceren valt. Een hondsmoeilijke taak voor de Dienst Voorlichting & Externe Betrekkingen: hoe verkoop je de UT aan de Nederlandse jeugd, de studenten van morgen? Advertenties en het blad Campus volstaan niet meer, want de jeugd leest steeds minder. Eén houvast: ze kijken TV. Specifieker: ze zijn verslaafd aan popmuziekzenders. The Music Factory (TMF) bijvoorbeeld.
Zo moet het wilde idee zijn geboren om een heus adviesbureau te laten uitzoeken of het voor de UT zin heeft 'eens iets met TV te gaan doen'. Het haalbaarheidsonderzoekje bleek veelbelovend: TMF kan een aantrekkelijk medium zijn om het UT-imago te promoten. Het CvB is benieuwd en wil best een tonnetje of drie schokken voor het maken van een videoclip.
Wij zijn ook benieuwd. Met welke muziek moet VEB in hemelsnaam op de proppen komen om het UT-imago passend te profileren? Hopelijk geen computergestuurde gabberhouse. Wij adviseren VEB om maar eens inspiratie op te doen bij de huidige generatie UT-studenten. Dan kun je bijna niet missen. Enfin, als u dadelijk in het hogedruklaboratorium de Spice Girls voor de camera ziet playbacken weet u nu tenminste wat er gaande is.