Fietsen

| Redactie

Ik besloot een fiets te gaan kopen. Zo gezegd, zo gedaan. Altijd wel een lange buitenlander die terug moet naar huis en zijn fiets kwijt wil. Honderdvijftig piek voor een mountainbike met achttien versnellingen. Niet slecht. Maar ja, met een fiets alleen ben je er natuurlijk niet. Je wilt zo'n ding ook gebruiken en vooral houden. En wanneer ik iets geleerd heb dan is het wel dat Japan Nederland ni

Ik besloot een fiets te gaan kopen. Zo gezegd, zo gedaan. Altijd wel een lange buitenlander die terug moet naar huis en zijn fiets kwijt wil. Honderdvijftig piek voor een mountainbike met achttien versnellingen. Niet slecht.

Maar ja, met een fiets alleen ben je er natuurlijk niet. Je wilt zo'n ding ook gebruiken en vooral houden. En wanneer ik iets geleerd heb dan is het wel dat Japan Nederland niet is, dus ik besloot me goed voor te bereiden en me te verdiepen in de gebruiken en regels van het land. Nou, dat heb ik gedaan.

Eerst de sloten maar, je wilt tenslotte niet iedere week een nieuwe kopen. Gelukkig is Japan Nederland niet. Alle fietsen zijn geregistreerd. Ze worden dan ook slechts bij hoge uitzondering gestolen. Om veiligheid hoef je je in Japan überhaupt niet druk te maken. Portemonnee in de metro laten liggen: geen paniek, gewoon even 'gevonden voorwerpen' bellen. Heb je natuurlijk wel pech wanneer toevallig net een buitenlander hem gevonden heeft. Geregistreerd en voorzien van twee voor Japanse begrippen joekels van sloten is mijn fiets zeker veilig.

Nu het rijden zelf nog. Het belangrijkst zijn de stoplichten. Bij oranje moet je afremmen, bij rood stoppen en bij groen mag je weer rijden. Niks bijzonders. Al zijn er wel veel stoplichten. In mijn forensen-wijk zo ongeveer om de honderd meter. Kun je net zo goed gaan lopen. Geen verkeer, wel stoplichten.

Stoplichten. In Nederland maak ik me daar nooit druk om. Eigenlijk betekent rood dat je op moet letten en groen dat je op mag letten. Maar het hoeft niet. Als fietser bedoel ik dan natuurlijk. Als automobilist moet je gewoon altijd opletten. Vooral op die fietsers.

Maar ja, dit is Japan. Japanners zijn netjes, vriendelijk en houden zich aan de regels. Dus wanneer je je als westerling een beetje wil gedragen (en dat wil je), moet je gewoon stoppen voor rood. Niets aan te doen. Dacht ik tot voor kort. Maar van de week deed ik een geweldige ontdekking. Echt een hoogtepunt van de week.

Voor ik hier kwam hadden ze me verteld dat ze in Japan links rijden, net als in Engeland. Inmiddels weet ik beter. Goed, de auto's rijden links, maar als fietser kun je gaan en staan waar je wilt. Over de weg, rechts of links? Kies maar. Over de stoep: ga je gang. Door een winkelcentrum: geen probleem. En fietsers rijden in Japan dus ook gewoon door rood. Voor fietsers zijn geen regels en dat is wel zo prettig.

Niels Janssen

Niels Janssen zit sinds eind vorig jaar in Japan. De vorig jaar afgestudeerde TN-er mag er zeven maanden rondneuzen dankzij een beurs van het Japan Prijswinnaars Programma van het ministerie van onderwijs. Hij bekijkt voor het UT-Nieuws het land van de rijzende zon eens gewoon door een onbevooroordeelde, Europese bril. Aflevering twee.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.