Calslaan etmaal zonder stroom

| Redactie

Pikkedonker was het vorige week woensdag op de Calslaan. Een elektriciteitskabel had het begeven en dat betekende geen TV, geen gekoelde dranken, bedorven etenswaren en geen licht voor de bewoners. Dat tot woede van de studenten, want die zaten al vanaf twee uur 's middags te wachten op elektriciteit. Hun geduld werd op de proef gesteld, want pas de volgende dag om drie uur 's middags had de Edon de noodvoorziening in orde en kon het licht van de Calslaan weer aan.

'Het probleem oplossen was niet makkelijk', erkent Ben Olde Agterhuis, hoofd van het Facilitair Bedrijf. 'Naar de Calslaan toe loopt een kabel die uit de jaren zestig stamt. Die is nog goed, alleen blijkt hij wat gevoeliger voor vocht. Nooit eerder leverde dat problemen op, alleen nu het grondwater bijzonder hoog staat wel. Eerst moest de Edon het lek lokaliseren voordat ze een omleiding kon aanleggen. Dat nam helaas een etmaal in beslag.'

Intussen stond de telefoon bij huisvesting (de SSHD) roodgloeiend. Maar directeur A. Bokhove kon de studenten niet helpen. Hij wist zelf niet eens wat er aan de hand was. 'Pas in de loop van de middag kregen we hier een telefoontje van het FB. Ze zouden alles in het werk stellen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Dat de bewoners de hele nacht zonder stroom zaten, hebben we niet geweten. Echt heel vervelend.'

Mark de Roo, voorzitter van de Centrale Bewoners Raad (CBR) en zelf woonachtig op de campus, wil dat het FB nu eens overgaat tot echte actie. 'De oude bekabeling moet wellicht vervangen worden. Want wie zegt dat het probleem nu verholpen is. De capaciteit van de huidige leiding is niet groot genoeg, dat blijkt uit een stroomsterkte van slechts 210 volt. Dat zou ergens tussen de 220 en 230 moeten liggen.'

De bewoners van de Calslaan staan achter de voorzitter van de CBR. Eén blik op de newsgroup van de Calslaan laat dat zien. Die staat vol klachten over de stroomstoring. 'Ik pik het niet meer. FB en SSHD moeten maar eens leren om ons te respecteren als mensen, en niet de stront in te duwen als achterlijke studentjes', tikte Martijn ten Heuvel op het net. Vijfentwintig uur om een - in zijn woorden - rans-beun oplossing te versieren, vindt hij wel erg lang. De Calslaanbewoners hebben de laatste tijd meer voor hun kiezen gehad. Zo zaten zij laatst een paar uur zonder water. 'Om twee uur zou het eraf gaan. Nou, mooi niet. Om half twee was er in de wijde omgeving al geen drup vocht meer te krijgen', schrijft Holger op de newsgroup.

Nieuwe werkzaamheden staan al weer op stapel. Daarom ligt er nu een nieuwe brief. Water en stroom gaat er weer een tijdje af. 'Eén uur hebben ze nodig om een stroomstoring van 25 uur permanent op te lossen. Dat kan nog leuk worden', schrijft Bram Fokke.

De CBR kijkt nu hoe haalbaar een schadeloosstelling voor de getroffen woongroepen is. 'Door een etmaal zonder stroom is de inhoud van de meeste koelkasten en diepvriezen verloren gegaan. Dat is een grote financiële strop voor de bewoners. De vraag is wie er nu verantwoordelijk voor de stroomstoring is. CBR-voorzitter Mark de Roo houdt het op de UT.

De inhoud van koelkasten en diepvriezers ging verloren
De inhoud van koelkasten en diepvriezers ging verloren

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.