Neurink strijkt de laatste oneffenheden uit het spel van het MSO, met als resultaat een solide Dvorák. Hier en daar, vooral in de rustieke passages, klinken de strijkers nog wat iel, maar dat is voornamelijk te wijten aan de onmogelijke akoestiek van de Agora. Ieder galmpje wordt direct in de kiem gesmoord: een zeer droog klankbeeld is het gevolg. Wellicht biedt de Grote Kerk, wat dat betreft enig soelaas. Maar het gaat natuurlijk om de muziek en het spel van het MSO en dat zit wel snor: de Dvorák klinkt overtuigend en heeft 'spirit'.
Menigeen zal deze muziek herkennen van de TV-reclame. Daar wordt de arme componist in krap dertig seconden even in sandwich genomen tussen Libero en Randstad Uitzendburo. Gelukkig is Dvorák bij de MSO-ers wel in goede handen. Antonín Dvorák (1841-1904) schreef zijn negende symfonie, die beter bekend staat onder de naam 'Uit de Nieuwe Wereld' tijdens zijn verblijf in Amerika. In 1892 werd hij tot directeur van het New Yorkse conservatorium benoemd, waar hij zich bezighield met de vraag hoe je inheemse volksmuziek kunt intergreren in de 'serieuze klassieke' muziek. Dvorák was expert op dit terrein; voor de meeste van zijn composities putte hij immers veel inspiratie uit de muziek van het Boheemse volk. Om de Amerikaanse componisten te stimuleren hun muzikale erfgoed (Indiaanse muziek en de 'negro-spirituals') meer te gebruiken, nam hij voor zijn negende symfonie vooral de ritmische elementen van de Amerikaanse volksmuziek over. De ondertitel van het tweede deel 'Moonlight on the plantation' wijst ook op Amerikaanse invloeden. Verder is de muziek groots van opzet en overweldigend, net als Amerika zelf. Wie echter denkt dat deze muziek uitgesproken Amerikaans is zit er naast: de grondtoon van het werk is toch vooral Tjechisch/Boheems. Dvorák was Tjech in hart en nieren en verloochende nergens zijn afkomst, zeker niet in zijn muziek. Dat de Bohemen zijn thuis was bleek ook wel uit het feit dat hij het in Amerika, wegens heimwee, slechts drie jaar uithield.
Naast Dvorák's negende staat de première van het gitaarconcert 'Fantasia de la danza' van de Poolse componist Morel op het programma; Robert Horna treedt op als solist. De blazerssectie van het MSO speelt verder een werk van de Engelse componist Vaughan Williams.
Zondag 13 december om 14.30 uur in de Vrijhof (Agora/Audiozaal) en op donderdag 7 januari om 20.30 uur in de Grote Kerk te Enschede. Prijs: f7,50/5,=(CJP, E-pas en campuskaart)
![]()
Het MSO in de Jacobuskerk