Computerkunst nog onbekend terrein voor techniek-student

| Redactie

Verslagen tikken in Word, practica-uitkomsten doorrekenen met een spreadsheet, technisch ontwerpen met Autocad, communiceren via Internet en thuis quaken met andere virtuele studenten. De meeste computerapplicaties kennen geen geheimen meer voor de doorsnee-UT-student. Maar kunst maken met de computer, dat is een terrein waarop de UT-er nog niet thuis is. De buren van de AKI zijn dat wel. Naast gr

Verslagen tikken in Word, practica-uitkomsten doorrekenen met een spreadsheet, technisch ontwerpen met Autocad, communiceren via Internet en thuis quaken met andere virtuele studenten. De meeste computerapplicaties kennen geen geheimen meer voor de doorsnee-UT-student. Maar kunst maken met de computer, dat is een terrein waarop de UT-er nog niet thuis is.

De buren van de AKI zijn dat wel. Naast grafische vormgeving en architectuur heeft de AKI een afdeling mediakunst. Studenten Jonathan den Breejen en Julian van Aalderen, onder kunstenaars beter bekend als BAMBI, produceren computerkunst. In een rokerige mediaruimte, volgestouwd met computers, tafels en een oude bank, vertellen ze meer over hun ambities. 'We produceren computeranimaties, dat zijn korte digitale filmpjes. Daarnaast maken we installaties, die zijn opgebouwd uit allerlei monitors, beamers, sensoren en projectoren. Het geheel van deze electronica vormt een kunstwerk.' Wat wil BAMBI bereiken? 'Werelddominatie,' klinkt het enthousiast en een tikkeltje arrogant uit beider mond. Op de afdeling mediakunst worden voornamelijk animaties gemaakt. Jonathan en Julian maakten bijvoorbeeld een tekenfimpje voor MTV.

Volgens de heren van BAMBI heeft de computer daadwerkelijk invloed op kunst. 'Het is een medium, een hulpmiddel,' zegt mediakunstdocent Paul Jansen Klomp, 'maar het maakt ook deel uit van het kunstwerk zelf. De computer vormt een werkelijkheid die de kunstenaar naar zijn hand kan zetten.' Volgens Jansen Klomp kan mediakunst voor UT-studenten heel interessant zijn. 'Aan computers zijn ze gewend en over het algemeen is mediakunst heel toegankelijk.' Dat wil niet zeggen dat iedere computergebruiker net zulke producten kan maken als de AKI-kunstenaars. 'De meeste mensen beschikken wel over de middelen maar niet over de creativiteit,' stelt Julian. 'Overigens werken we hier met tamelijk oude apparatuur. Amiga's (een soort Macintosh Apple, jh) zijn tien jaar oude, goedkope, audiovisuele computers.'

Goede voorbeelden voor BAMBI zijn er genoeg. 'Bill Viola, hij exposeerde in het Stedelijk Museum in Amsterdam, is een van de eersten die zich is gaan bezighouden met installatiekunst.' Daarnaast zijn er een groot aantal veejays. Dat zijn deejays die videobeelden maken voor housemuziek. De computergemaakte beelden worden, tijdens het draaien van de muziek, op grote schermen geprojecteerd. Gerald van der Kaap, oud AKI-student, is momenteel Veejay in discotheek Roxy in Amsterdam. Viola en Van der Kaap hebben duidelijk de voorkeur van de AKI-ers. Voor een kunstenaar als Micha Klein, die onlangs in het Groninger museum exposeerde en uitgebreid aandacht kreeg van de landelijke pers, hebben ze geen goed woord over: 'We vinden hem een verschrikkelijke klootzak. Zijn kunst is heel gemakkelijk, commercieel. Al zijn werk kun je zo in de Expo kopen. Hij zou een van de grondleggers zijn van de mediakunst. Dat klopt niet want mediakunst bestaat al sinds begin jaren '50.' Met behulp van zwartwit-tv's werd de eerste mediakunst geproduceerd. 'Sinds de electronica er is, wordt er kunst mee gemaakt,' vertellen Julian en Jonathan. 'Micha Klein...?' zegt Jansen Klomp peinzend, 'die ken ik niet.'

Werk van BAMBi en andere kunstenaars is te vinden op de volgende sites:

www.aki.nl

www.montevideo.nl

www.v2.nl

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.