Kritiek AKI-studenten op studie en randgebeuren

| Redactie

Onvrede onder de Twentse kunststudenten over faciliteiten, onderwijs en informatievoorziening aan de instelling leidde een paar weken geleden tot oprichting van de AKI-studentenvakbond, nu nog Studentenraad geheten. De nieuwe vakbond publiceerde afgelopen week de resultaten van een enquête onder 132 kunststudenten over zeven verschillende grote onderwerpen en een aantal kleine aandachtspunten. De opbrengst: vijf min- tegen twee pluspunten.

Niet de Studentenraad zelf, maar de Wetenschapswinkel van de UT voerde de enquête uit om zo een onafhankelijke resultaat te verkrijgen. Een krappe dertig procent van de AKI-studenten vulde een lijst met negentig multiple choice vragen in over zeven verschillende onderwerpen en een aantal kleinere aandachtsgebieden, zoals de organisatie van de academi.

Onduidelijkheid blijkt het grootste euvel. Waarvoor en hoe je studiepunten kunt halen bijvoorbeeld. Veel studenten weten niet hoe dat in zijn werk gaat. Ook wat de directie voor hen kan betekenen is onbekend. En van wat de UT hen te bieden heeft, en hoe zij gemakkelijk van alle faciliteiten op de campus gebruik kunnen maken, hebben ze al helemaal geen kaas gegeten.

Wat de grote onderwerpen betreft komt vooral de AKI-kantine er slecht vanaf. Geen goed woord heeft men voor het assortiment, de prijs/kwaliteitverhouding en de service. Ook AKI-feesten, als ze er al waren volgens de studenten, werden met 'ronduit slecht' beoordeeld. Meer borrels en feesten en zelfs een eigen drinkgelegenheid, staan hoog op het verlanglijstje. Maar over een eigen studentenvereniging blijken de meningen verdeeld. Niet meer dan een gemiddelde 'redelijk' kreeg dat idee mee.

De Hardy-stichting kwam er niet veel beter af dan de kantine. Vooral omdat de meeste studenten niet van het bestaan van de Hardystichting afweten. En doen ze dat wel, dan is het onduidelijk wat de stichting voor hen betekenen kan.

Ondanks alle negatieve geluiden zijn de studenten positief over hun opleiding. De kunstenaars hebben het naar hun zin op de AKI. En dat blijkt uit hun positieve waardering voor de sfeer en de ruimte die ze krijgen. Daarom kunnen zij scholieren ook aanraden om naar de Twentse kunstacademie te komen.

De studenten beoordeelden bijna alle werkplaatsen met 'goed'. Keramiek en de Zeefdrukkerij steken in positieve zin boven de massa uit. Vooral over de assistentie door medewerkers en docenten zijn de studenten te spreken. Een slechter oordeel krijgen theoretische lessen in eigen afstudeerrichting. Die zijn er eenvoudig weg te weinig, vinden de studenten. De AKI werkt nu voornamelijk met praktijklessen.

Studenten geven in de enquête duidelijk aan grote behoefte te hebben aan vooral computer-, techniek- en materiaalkennislessen. Als advies geeft het rapport dan ook aan, met name aandacht te besteden aan computerfaciliteiten.

Ook lessen door gastdocenten verdienen meer attentie, valt er te lezen. Het aantal gastlessen beoordelen de studenten met 'slecht'. Vooral wat betreft informatieverstrekking, zoals plaats en tijd blijft de AKI in gebrek, zo blijkt uit het onderzoek.

Met dit resultaat in de hand wil de Studentenraad aan het werk. Misstanden verhelpen, en misschien wel veranderingen afdwingen is nu hun taak.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.