Naam: Peter van der Hoogt
Leeftijd: 48 jaar
Leroep: Universitair Docent
Vakgroep: Technische Mechanica en Kunststoffen van de faculteit
Werktuigbouwkunde
Doceren is niet de enige bezigheid van Peter van der Hoogt. Al snel blijkt hij van meerdere markten thuis.
Wat is in het kort uw geschiedenis?
'Ik ben in 1972, na de HTS, begonnen als student aan de toenmalige TH
Enschede. Ik studeerde in 1977 af bij de vakgroep Technische Mechanica. Na
mijn studie ben ik gaan werken bij Stork in Hengelo, maar toen er een
promotieplaats vrijkwam bij TM, ben ik - zonder verlies van salaris, dat kon toen nog - teruggekeerd naar de vakgroep. Na de promotie, in 1981, kon ik hier aan de slag als docent.'
Is doceren uw enige werkzaamheid bij de vakgroep?
'Nee, college geven (Dynamica II en Voortgezette Dynamica, red.) is slechts een beperkt onderdeel. Afstudeerders begeleiden hoort ook bij mijn functie. Daarnaast ben ik zelf ook betrokken bij het onderzoek op gebied van akoestiek en het dynamisch gedrag van kogellagers, waar onze vakgroep zich o.a. mee bezig houdt.'
Cultuur is heel belangrijk voor u, kunt u daar iets over vertellen?
'Ik ben erg actief bezig met theater. Ik speel in mijn eigen theatergroep
Chaja. Wij hebben sinds een jaar een professioneel regisseur van de
Universiteit van Münster en uit dien hoofde werken wij nu aan producties die zowel in het Nederlands als in het Duits opgevoerd gaan worden. Daarnaast ben ik voorzitter van de stichting TARt, wat staat voor Technics and Art. Doel ervan is techniek en kunst samen te brengen in
discipline-overschrijdende projecten. Verder zit ik op de voorzittersstoel
van Concordia Kunst & Cultuur. Je kunt dus wel stellen, dat ik aardig op de hoogte ben van wat er in Enschede gebeurt op cultureel vlak.'
Zijn theater en onderwijs voor u te combineren?
'Ik denk zeker dat het erg nuttig is, theatervaardigheden toe te passen in
de colleges die je geeft. Lichaamstaal, bijvoorbeeld, is mijns inziens erg
belangrijk in het effectief overdragen van kennis. Projectmatig werken en
teleleren zijn ontwikkelingen waar positieve aspecten aanzitten voor het
onderwijs, maar alles valt of staat toch met de bezieling van degene die de kennis overbrengt en daar is persoonlijk contact voor nodig.
Ik ben ook blij dat kunst nu op substantiëlere wijze ingebed wordt in het onderwijs. Zo is er een interfacultaire werkgroep in het leven geroepen, die projecten van kunstenaars selecteert op technisch gehalte en ze vervolgens onderverdeelt bij de verschillende faculteiten.
Dergelijke projecten spreken studenten aan.'
Had u niet liever van 'cultuur' uw beroep gemaakt?
'Dat is een gewetensvraag. Misschien in een ander leven, maar met wat ik nu doe, doe ik met heel veel plezier en dat zou ik niet willen missen. Het
liefst zou ik beide voor honderd procent doen, maar dat kan nu eenmaal niet. Rest mij er dan maar een uitgebreide hobby van te maken.'