Wat ooit begon als leuk tijdverdrijf is uitgegroeid tot een serieuze onderneming. Al zeventienduizend lezers hebben de site van de krant, die speciaal voor Nederlanders in het buitenland is opgericht, op Internet bezocht. Een derde van alle lezers is werkzaam in het buitenland.
Dutch Real Life News heeft twaalfhonderd abonnees. Zij krijgen dagelijks een krant in hun e-mailbox. Hoogeveen denkt dat het aantal trouwe lezers groter is dan het aantal abonnees: 'We weten dat de krant veel wordt doorgestuurd. Ik denk dat we wel in tweeduizend e-mailboxen belanden.'
Samen met Peter Verzuylen ontdekte hij twee jaar geleden Internet. Binnen drie dagen hadden zij een krant gemaakt. Dit eerste exemplaar stuurden zij naar de Daily Planet, dé Internet-krant. 'Dat bedrijf reageerde enthousiast. We kregen direct ruimte op Internet. Na de eerste uitgave hadden we drie abonnees, waaronder wijzelf. Na de derde hadden we er al honderdtwintig. Dat het zo snel zou gaan hadden we nooit verwacht', vertelt Hoogeveen.
Sinds kort is de krant op de site van Vuurwerk te lezen. Dat bedrijf verhuurt ruimte aan ondernemers, maar vult zelf ook een aantal pagina's in. Verzuylen en Hoogeveen hebben een eigen speelruimte gekregen, zoals Vuurwerk dat noemt. 'Daar hebben we geluk mee. De krant kost ons nu al geld. Als we ook nog eens ruimte op Internet moesten betalen zou het niet leuk meer zijn', aldus Hoogeveen.
Met Internetkranten valt geen geld te verdienen, hebben de twee studenten ondervonden. Het abonnement op Dutch Real Life News kost niks. Dat is nu eenmaal de cultuur van het net. Hoogeveen: 'We proberen wel adverteerders te vinden, maar tot nu toe lukt dat zelden. Bedrijven zijn niet geïnteresseerd in een advertentie of een link naar hun homepage. Best jammer.'
Enkele grote kranten vragen wel abonnementsgeld. Hun sites zijn dan ook alleen te openen met een code. Maar Hoogeveen is bang alle abonnees te verliezen, als hij geld gaat vragen. De krant is immers ook op het net te lezen. Opsturen per e-mail is alleen een service.
Hoogeveen verzorgt de inhoud van de pagina. Zijn vriend regelt de mailing en vertaalt de krant in het Engels. Beiden zijn er ruim een uur per dag mee bezig. 'Ik begin meestal om tien uur 's avonds. Dan ga ik op zoek naar nieuws. Ik blader de krant na, kijk op Teletekst en zoek de Volkskrant en de Telegraaf op op Internet. Letterlijk overtikken doe ik nooit. Daar houd ik niet van', vertelt Hoogeveen.
De krant wordt 's ochtends vóór half negen bezorgd. Hoogeveen en Verzuylen hebben voor die deadline gekozen omdat de meeste abonnees de krant op hun werk lezen.
Hoogeveen heeft er nog aan gedacht journalistiek te gaan studeren. Maar het is uiteindelijk toch informatica geworden. 'Ik ben sinds mijn elfde, toen mijn vader er met eentje thuiskwam, helemaal gek van computers. Hij is automatiseringsdeskundige, dus het spelen met computers is er met de paplepel ingegoten.'
Om wat bij te verdienen is Hoogeveen onlangs met een webdesign-bedrijfje begonnen, '14K' genaamd. Hiermee dekt hij de kosten van Dutch Real LifeNews. 'Ik maak nog niet veel winst. Maar, ach... eigenlijk doe ik het puur voor de lol, net zoals het maken van de krant. Het is gewoon leuk om te doen!'
Dutch Real Life News is te vinden op het adres: http:\\www.drln.vuurwerk.nl.