Studies waarin werken en leren afgewisseld worden, mogen voorlopig alleen als experiment van start gaan. Pas als blijkt dat ze in een behoefte voorzien, mogen ze blijvend ingevoerd worden. Dat heeft de Tweede Kamer vorige week besloten.
De Kamer twijfelt aan het nut van zogeheten 'duale routes'. Het hbo heeft die al en minister Ritzen wil ze ook aan de universiteiten mogelijk maken. Maar volgens een meerderheid van de Kamer is het nog maar de vraag of werkend leren wel te verenigen is met het academische karakter van universitaire studies.
De VVD zette haar verzet het sterkst aan. Zij wilde duale trajecten in het wetenschappelijk onderwijs zelfs verbieden. Voor dat voorstel kregen de liberalen echter nauwelijks steun. Woordvoerster De Vries koos daarom eieren voor haar geld en stelde voor werkend leren voorlopig alleen op experimentele basis te starten. Daarmee kreeg zij wél een meerderheid achter zich.
Minister Ritzen ligt niet wakker van de beperking die de Kamer hem heeft opgelegd. Hij had de universiteiten vlak voor kerst al uitgenodigd proeven voor duaal onderwijs op te zetten. Met die proeven mag hij de komende twee jaar gewoon doorgaan.
De Kamer bracht overigens nog een beperking aan. Duale opleidingen mogen in het wetenschappelijk onderwijs pas na de propedeuse van start gaan. Zo wil de Kamer waarborgen dat studenten een academische basis hebben voordat zij aan het werk gaan.