'Studenten uit Enschede zeggen nooit nee.' Het enthousiasme van Frans van Kouwen, evenementenmanager bij Mojo, kent nauwelijks grenzen wanneer de Enschede Ploeg ter sprake komt: 'Tot het uiterste willen ze gaan. Je kunt altijd op ze rekenen. Het is een hecht en betrouwbaar team dat veel know how in huis heeft. Ze zijn gedreven en werken niet alleen voor het geld. Je ziet dat ze nieuwsgierig zijn naar wat er allemaal gebeurt. En - dat mag je best opschrijven - het is een intelligente ploeg. Je hoeft ze alles maar één keer uit te leggen.'
Voor de grootste evenementenorganisator van Nederland lijkt de Enschede Ploeg onvervangbaar. Tapijtjes rollen, dranghekken zetten, assisteren in de kleedkamer of op het podium, de studenten van DPO doen het beter dan wie ook in Nederland. Geen wonder dat uitzendbureaus die veelvuldig zaken doen met de organisatoren van evenementen, de reputatie en de naam graag willen overnemen. 'Maar,' vindt Buitink, 'de organisatie, die door studenten wordt gerund, moet uniek blijven. Studenten dienen de kans te krijgen klussen te doen waar ze later nog wat aan hebben. Zo voorkom je dat de UT ze met een computergezicht laat afstuderen.'
Samen met DPO besloot Buitink het heft in eigen handen te nemen. 'Al pratende ontstond het idee de oneliner Enschede Ploeg Universiteit Twente te deponeren bij het Benelux Merkenbureau in Den Haag. Omdat de naam nu mijn eigendom is kan niemand er mee aan de haal gaan,' aldus Buitink.
De ploeg blijft een zelfstandige activiteit van de campus van de UT en moet zichzelf financieel bedruipen. Mojo en het accountantskantoor LWB zorgen voor ondersteuning in de vorm van menskracht en kantoorfaciliteiten. Voor de studenten zijn deugdelijke verzekeringen afgesloten en het vervoer van en naar het werk is goed geregeld. Ook de salariëring en de catering op de set is nog immer boven gemiddeld.
Aan werk zal het de komende maanden niet ontbreken. Pink Pop en Low Lands liggen als vanouds in het verschiet. En tijdens een aantal grote concerten in de Arena, Kuip en het Gelderdrome in Arnhem wordt ook een beroep op de UT'ers gedaan. Nieuw zijn de televisieklussen. Na de TMF-Musicaward en Telekids, zal de naam Enschede Ploeg Universiteit Twente ook het komende jaar op de titelrol van een aantal grote TV-produkties verschijnen. Buitink: 'Dat is niet alleen mooi voor de studenten maar ook free publicity voor de UT, wat wil je nog meer.'