'We zijn achtervolgd door krokodillen, sprongen over ravijnen liepen mee in een militaire parade', vertelt De Mink serieus enthousiast. 'Moppen tappen gaan we nog doen.' Vier docenten (van BSK, EL, CT, maar ook eentje van buiten) volgen zijn cursus. 'Er is geen drempel om je voor de training op te geven, maar wel om er te gaan staan,' vertelt een van hen. 'Je wordt geconfronteerd met jezelf.' Een ander vult hem aan: 'Je lijdt het meest van het lijden dat je vreest, zeggen ze weleens.'
De training is gericht op het overbrengen van informatie. Hoe houd je de aandacht van studenten vast als zij op vrijdagmiddag al met hun weekendtassen in de aanslag zitten. Of: hoe lok je reacties uit tijdens een college. Daar gaat het om. Gebaren vergroten en vertragen is een middel, en daar wordt psychologische kennis aan toegevoegd. Tijdens het doceren kan men zichzelf denkbeeldig verschillende petten en maskers opzetten, dat leren de docenten. 'Daardoor kan men allerlei rollen spelen,' legt De Mink uit, terwijl hij een tovenaarscape om zijn schouders hangt. 'En dat maakt een voordracht levendig. Je wordt je ervan bewust dat je als docent eigenlijk drie rollen moet spelen,' vertelt een van de cursisten. 'Je draagt tekst voor, je bent regisseur en je voert iets op.'
In de training prikkelen kledingsstukken en requisieten de fantasie. Het verhaal is daarmee beter over te brengen. Met wat fantasie op zich komt men ook een heel eind: met gymschoenen bijvoorbeeld, loopt men soepel door een verhaal heen. Met militaire stappers kan men ergens tegen. 'Ga eens in andere schoenen staan tijdens een presentatie', is de boodschap. Laat een cartoon niet zien, maar vertel hem. Het gaat om de glimlach. Dan wordt het gehoor geboeid.
Leidt zo'n training niet tot 'gespeeld' gedrag waardoor al het geleerde zijn waarde weer verliest? 'Nee', zegt de Mink. 'Dat is nu een kwestie van oefenen.'
De Mink heeft er zichtbaar plezier in om de training te geven. Theater was al jaren een geliefde vrijetijdsbesteding, nu is het een vak. Hij is geobsedeerd door communicatieprocessen. En de docenten? Zij hebben plezier in de training: 'Er is niets leukers. Het is gezellig, open èn constructief .'