Seydel denkt voor de hele operatie niet zo veel tijd nodig te hebben. Tijdens een inventarisatieperiode van ongeveer drie maanden worden alle personeelsleden uitgenodigd voor een gesprek. De competence-factor, waarbij de bekwaamheid van het personeel voorop staat, wordt als een verlengstuk aan een gewoon functioneringsgesprek gekoppeld.
De inventarisatie dient als uitgangspunt voor de realisatie van de doelstellingen die de vakgroepleiders in een jaarplan hebben neergelegd. Voor het vervolgens invullen van de formatie krijgt P&O-adviseur J. Gehring ondersteuning van een extern adviesbureau. Na een jaar wordt de balans opgemaakt en zullen de nodige correcties worden uitgevoerd.
Op het eerste gezicht lijkt sprake van een ingrijpende operatie. Volgens Seydel valt dat allemaal wel mee. Veel medewerkers zitten al op de goede plek, waardoor de reorganisatie betrekkelijk geruisloos kan verlopen. Hij zegt er bovendien alles aan te zullen doen medewerkers die 'moeilijker' inpasbaar zijn tot het uiterste te laten begeleiden, zodat ze niet uit de boot hoeven te vallen.
De nieuwe aanpak moet er toe leiden dat knelpunten in een vroegtijdig stadium worden gesignaleerd en verholpen. Van leidinggevenden wordt verwacht dat zij voortdurend de vinger aan de pols houden. In het verleden bleven de resultaten van gehouden functioneringsgesprekken vaak letterlijk in de kast liggen. Uiteindelijk kon dan nog slechts puin worden geruimd.