In deze persoonlijk aanpak ziet Osinga vooralsnog geen al te belangrijke rol voor ICT. 'Natuurlijk kunnen we alles via het Internet aanbieden. Dan kunnen studenten alles thuis op hun kamertje volgen. Maar of dat nu zo goed werkt? Een van de mogelijke ontwikkelingen waar ik bijzondere waarde aan zal hechten is dat we meer en meer gaan integreren met het VWO. Nu zijn we nog twee behoorlijk losstaande eenheden. Je zou de scholieren al veel eerder kunnen laten kennismaken met de universiteit. Ik denk dat we zelf het initiatief daarvoor moeten nemen. Het is een illusie om te denken dat het VWO dit initiatief neemt.'
Is de Tweede Fase een stap in de goede richting? Osinga: 'De student zal hierin zelfstandiger worden, dat is inderdaad positief. Maar qua kennis zal het voor de UT wel eens flink slikken kunnen worden. Dat zie je nu al gebeuren. Het zou goed zijn als docenten van zowel UT als VWO samen een aansluitingsmodule ontwerpen. Die kan al tijdens het VWO worden doorlopen.'
'Maar integratie gaat verder', vindt Osinga af. 'Het kan ons helpen bij het verkrijgen van een optimale instroom, in plaats van een zo hoog mogelijke instroom. We moeten voorkomen dat er veel studenten instromen die vervolgens weer afvallen. Inhoudelijke contacten tussen universiteit en VWO kunnen zorgen voor een waarheidsgetrouwe voorlichting. Denk daarbij aan VWO-practica die aan de UT worden uitgevoerd. Er lopen op dit moment al verschillende projecten, maar ik denk, hoop ook vooral, dat dit in de toekomst nog veel meer zal gaan gebeuren.'