Een beetje e-commerce bestaat niet, het is alles of niets

| Redactie

E-commerce, e-tax, e-chemicals, e-shopping, e-sex, e-rooms. Dat alles en nog meer, samen te vatten in één woord: e-life. De elektronische revolutie maakt duizelig. Gelukkig schetste ICT-goeroe Roel Pieper - tijdens zijn eerste openbare college afgelopen dinsdag - wat structuur en grote lijnen.

Bijna alles in de business is aan het schuiven. Bedrijven die op een of andere manier producten aan consumenten verkopen - en die zijn er best veel in de wereld - staan voor minstens één belangrijke strategische keuze. Of de oude distributieketen afschaffen en alles op Internet zetten - IBM-computers kun je tegenwoordig ook alleen nog maar virtueel bestellen. Of een volwaardig Internetbedrijf naast de bestaande onderneming opzetten. 'Want', weet Pieper', 'een beetje e-commerce bestaat niet. De gulden middenweg is de dood.'

Met de omschakeling van ouderwets kopen naar e-commerce zijn grote investeringen en risico's gemoeid. Ondernemers vragen zich af of de trend doorzet en of ze hun geld ooit terug zullen verdienen. En in onzekere tijden zoeken managers heil en veiligheid bij orakels, waarzeggers en goeroes. Vandaar dat de deftige heren in grijze pakken zich in de grootste collegezaal van de UT mengden met studenten in versleten spijkerbroek en slordig shirt.

Pieper startte zijn openbare college met de opmerking: 'We hebben heel veel tijd'. En daarmee gaf hij de kern van zijn betoog aan. In de virtuele wereld draait alles volgens de ICT-goeroe namelijk om tijd en snelheid. Een grote Amerikaanse Internetshop verloor 20 procent van haar klanten omdat de server acht uur uit de lucht ging. De directeur van Nike praat niet eens meer met mensen die aan het eind van een bijeenkomst zeggen: 'Zullen we dit idee over drie weken verder uitwerken?' Op Internet gebeurt alles onmiddellijk en meteen.

Door die enorme 'tijdscompressie' komen vooral grote bedrijven in de problemen, denkt Pieper. 'Beslissingen moeten snel gemaakt worden door mensen met kennis van zaken. Organisaties met veel hiërarchische lagen werken te langzaam. Aan bestuurders hebben we echt geen behoefte meer. Juist kleine startende ondernemers gaan voor een revolutie in de wereldhandel zorgen.'

Zaal 1 van het CC-complex is overvol. Roel Pieper oreert.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.