Prijs voor het beste college

| Redactie

De onderwijsprijs is afgelopen vrijdag, tijdens de dies van de UT, aan Peter van der Hoogt (WB) en Irene Visscher-Voerman (TO) uitgereikt. Beiden zijn door studenten als favoriete collegedocent gekozen. Van der Hoogt verlevendigt zijn colleges met proefopstellingen en software-simulaties, terwijl Visscher-Voerman vooral de interactie met de student zoekt.

Peter van der Hoogt - reeds drie keer genomineerd voor de prijs - reageert in alle bescheidenheid: 'Mijn collega's geven ook uitstekend college hoor!' De WB-docent benadrukt dat hij een dankbaar vakgebied mag doceren: dynamica, de leer der bewegingen. Deze materie leent zich uitstekend voor visualisaties. Regelmatig sleept hij een proefopstelling de collegezaal binnen of projecteert hij met zijn laptop en beamer een animatie op het bord. 'Trillingen illustreer ik bijvoorbeeld aan de hand van gewichten aan veren. Dan kun je heel gemakkelijk en beeldend begrippen als stijfheid, massa en frequentie toelichten.' Op deze manier poogt Van der Hoogt de vaak abstracte theorie te verhelderen. 'Zien is geloven, dat geldt vooral voor WB-ers. Als ze iets gezien hebben onthouden ze het ook veel beter.'

Oogcontact

Daarnaast verplaatst Van der Hoogt zich in de studenten. 'Ik hou veel oogcontact met ze; als ik alleen maar glazige ogen zie weet ik dat ik het anders aan moet pakken. Ik probeer hun onzekerheid aan te voelen. Toen ik zelf dit vak moest leren kostte het me ook de nodige moeite. Daarom leid ik de studenten als het ware aan de hand door mijn colleges. Niet volgens een superstrak spoorboekje, dan zou het weer heel saai worden. Ik probeer zoveel mogelijk te improviseren en daarbij raak ik zelf de draad ook wel eens kwijt. Maar het belangrijkste is dat het daardoor wel spontaan en levendig blijft.'

Interactie

Voor Irene Visscher-Voerman is de interactie met de studenten ook belangrijk. Tijdens haar colleges, waarin zij reflecteert over TO-ontwerpopdrachten, probeert zij zich altijd op gelijk niveau met de studenten te stellen. 'In ons vak bestaat er niet één waarheid. Als iemand voor zijn aanpak goede argumenten heeft is dat voldoende.'Op deze manier probeert Visscher-Voerman een vertrouwenssfeer te creëren om ook weer een stukje onzekerheid weg te nemen. Deze aanpak is niet altijd even gemakkelijk: 'Als docent ben ik uiteindelijk verantwoordelijk voor de kwaliteit van de colleges en ik moet ook de cijfers uitdelen. Dat schept weer afstand.'

Behalve genoemde docenten waren genomineerd voor de Onderwijsprijs: De Wilde (BSK), Schut (TW), Mulder (CT), Lohse (TN) en Brack (TBK).

bij de foto's:

Van der Hoogt achter een simulatie van een 'kwispelende boorpijp'.

Irene Visscher-Voerman

Foto's: Jan Hesselink

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.