'Werkconferentie' over hoe TO-onderwijs wèl moet

| Redactie

Is TO te schools? Volgens de studenten van Toegepaste Onderwijskunde wel. Daarom organiseren ze aanstaande woensdag een 'werkconferentie' over het onderwijs aan de faculteit. Een overmaat aan opdrachten, te weinig tijd voor reflectie en feedback; onnodig veel verplichte colleges, geen ruimte voor creatieve inbreng; schoolse reproductie van kennis tijdens hoor- en werkcolleges. De klachten komen va

Is TO te schools? Volgens de studenten van Toegepaste Onderwijskunde wel. Daarom organiseren ze aanstaande woensdag een 'werkconferentie' over het onderwijs aan de faculteit.

Een overmaat aan opdrachten, te weinig tijd voor reflectie en feedback; onnodig veel verplichte colleges, geen ruimte voor creatieve inbreng; schoolse reproductie van kennis tijdens hoor- en werkcolleges. De klachten komen van studenten uit alle jaren van de opleiding Toegepaste Onderwijskunde. De TO'ers voelen zich 'niet serieus genomen.'

Om docenten en opleidingsdirecteur Pløn Verhagen met deze 'schoolsheid' te confronteren, organiseert studentenmedezeggenschapsorgaan TO-Maat aanstaande woensdag een zogenaamde 'werkconferentie'. Caroline Timmers van TO-Maat: 'Onze klachten zijn serieus, we willen gehoord worden.'

Volgens Timmers wordt het een constructieve workshop. 'We opperen suggesties voor verbetering en dagen docenten uit om mee te denken. De kritiek is opbouwend bedoeld.' Henk Procee, hoofd van Studium Generale, leidt de conferentie en zal aan het einde opleidingsdirecteur Verhagen interviewen.

Die zegt de problematiek te onderkennen. Verhagen: 'Ik vind het fantastisch dat onze studenten hun creativiteit en denkkracht willen inzetten om de opleiding te verbeteren. TO zit midden in een ingewikkeld onderwijsvernieuwingsproces: de invoering van Teletop en C@mpus+. Dat brengt kinderziektes met zich mee.'

Wat Verhagen 'kinderziektes' noemt, zijn de voorlopig averechtse resultaten van Teletop en C@mpus+. Deze didactische vernieuwingen, die op internet en telematica leunen, moesten de TO-student in staat stellen flexibeler te studeren. Dat zou tot meer verantwoordelijkheid en eigen inbreng moeten leiden. Volgens de studenten komt daar vooralsnog niets van terecht.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.