Simpel is dat niet. Veel leerlingen zien er tegenop. Maar met een goede aanpak kan het juist heel leuk en bevredigend zijn, zo blijkt. Het boek 'Leren presenteren en rapporteren voor leerlingen vwo en havo' kan de helpende hand bieden.
De auteurs van het boekje - drie student-assistenten van de Universiteit Twente - hebben geprobeerd de belangrijkste aanwijzingen voor het presenteren en rapporteren bij elkaar te zetten. Ze spraken met deskundigen uit het onderwijs, gingen te rade bij leraren en leerlingen van verschillende scholen, en verdiepten zich in de vakliteratuur over presenteren en rapporteren. Het resultaat is een praktische handleiding.
Het boekje is voorzien van een voorwoord van dr. M.F. Steehouder, universitair hoofddocent Toegepaste Communicatiewetenschap, die fungeerde als begeleider van de auteurs. Steehouder is eerste auteur van het standaardwerk 'Leren communiceren' dat in veel opleidingen in wo en hbo wordt gebruikt. In het hoger onderwijs besteden vrijwel alle opleidingen uitvoerig aandacht aan presenteren en rapporteren. Vaak moeten de studenten daar van de grond af aan mee beginnen. Met behulp van dit boekje kan dit voorkomen worden.
'Leren presenteren en rapporteren voor leerlingen vwo en havo' is de eerste uitgave in de reeks Doorlopende Leerwegen. In de reeks verschijnen boeken met thema's uit het 'studiehuis', zoals Loopbaanoriëntatie en -begeleiding. De uitgaven zijn bedoeld voor verbetering van de aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs. Auteurs van de uitgaven zijn docenten uit het voortgezet onderwijs in samenwerking met medewerkers van de Universiteit Twente, Hogeschool Enschede en Hogeschool IJselland. Aansluitingsprojecten van het samenwerkingsverband van Voortgezet Onderwijs, Beroepsonderwijs en Educatie en Hoger Onderwijs in Oost-Nederland (VoBeHo) leiden tot publicaties in de reeks. Contactpersoon voor de redactie van de reeks is dr. C. Terlouw, verbonden aan het DINKEL Instituut (vanuit het Onderwijskundig Centrum) en de Universitaire Lerarenopleiding van de Universiteit Twente.
Ingemar Methorst, Juriaan Mieog en Renate Wesselink
Leren presenteren en rapporteren voor leerlingen vwo en havo
87 pagina's, isbn 9036513316, fl. 19,50
Het houden van boeiende presentaties en het maken van goed verzorgde rapporten kan al op de middelbare school geleerd worden.