Vader Helge Klingenfeldt heeft zijn oudste zoon Christian verzocht een rede uit te spreken. Vlak voor het eten neemt hij hem apart en vraagt hem om ook nog een paar woorden te wijden aan zijn tweelingzus Linda die dat jaar gestorven is. En dat doet Christian, maar niet zoals zijn vader zich voorstelt. Hij onthult doodleuk het familiegeheim en vertelt hoe zijn vader hemzelf en zijn tweelingzus Linda jarenlang sexueel heeft misbruikt. Pijnlijk wordt duidelijk dat dit de reden is voor Linda's zelfmoord. De woorden slaan in als een bom. Er wordt geslikt aan tafel en zenuwachtig gelachen. Is het misschien een grap? Ja, natuurlijk Christian neemt ons weer eens in de maling. Maar snel is duidelijk dat het helemaal geen grap is: de waarheid komt boven tafel. Sommige gasten kunnen het niet verwerken en vragen het personeel om hun jas en autosleutels: 'zeg ik ben al depressief, dit kan ik er niet meer bij hebben', moppert één van hen. Echter, ver komen ze niet. Het personeel heeft alle sleutels ontvreemd. Zij steunen Christian, omdat zij weten dat hij de waarheid spreekt. Geen keus dus: iedereen moet de verpletterende waarheid aanhoren. Alle familieschandalen passeren de revue: incest, zelfmoord, overspel en abortus. Spanning en walging worden vervolgens subtiel opgevoerd tot een intens wreed hoogtepunt. Het schrille contrast tussen het feestdecor en de vreselijk gebeurtenis versterkt die spanning.
Festen (het feest) van de Deense regisseur Thomas Vinterberg is een film over de waarheid. En dat sluit naadloos aan op de manier van filmen. Deze film is geheel in Dogma '95-stijl gefilmd. Dogma '95 is een manifest van vier Deense cineasten die de film willen zuiveren. Weg met alle Hollywood flauwekul en Nouvelle Vague geleuter. Zij willen de waarheid op tafel. Deze cineasten streven geen kunst na, maar waarheid. Om die reden ontbreekt ook hun naam op de titelrol. Een film volgens dit manifest kent geen special effects en andere tierelantijnen, soberheid is hier troef. Zo ook in Festen: er is geen muziek en de gehele film is uit de losse hand gedraaid met een videocamera. En dat is te merken ook, het beeld waggelt alle kanten op. Deze springerige videobeelden zijn later overgezet op 15 mm film. Het resultaat is korrelig en soms onscherp. Maar door deze soberheid ontstaat wel een verpletterendedirectheid, die het hele drama nog scherper in beeld brengt.
Festen van regisseur Thomas Vinterberg draait in de MovieZone van theater Concordia. Vrijdagmiddag 12 november en 19 november. Prijs: f7,50/f5,-(CJP). Reserveren en precieze aanvangstijd via: 053-4311089.
Scène uit Festen