ICT-onderwijs

| Redactie

Rector Frans van Vught ontvouwde vorige week plannen voor een ICT-Netwerk Academie. 'Experimenten met onderwijs op afstand blijven nodig, maar alleen als we nu beginnen kan de UT voorop lopen,' vindt dr. Aiko Pras van het Centrum voor Telematica en Informatie Technologie (CTIT). Telematica-onderwijs via Internet is toch aanzienlijk meer dan alleen het digitaal aanbieden van lesstof? 'Zeker. Voor o

Rector Frans van Vught ontvouwde vorige week plannen voor een ICT-Netwerk Academie. 'Experimenten met onderwijs op afstand blijven nodig, maar alleen als we nu beginnen kan de UT voorop lopen,' vindt dr. Aiko Pras van het Centrum voor Telematica en Informatie Technologie (CTIT).

Telematica-onderwijs via Internet is toch aanzienlijk meer dan alleen het digitaal aanbieden van lesstof?

'Zeker. Voor onderwijs via de computer moet je gebruik maken van kleuren, beweging, interactie met docenten, oefenprogramma's enzovoort. Dan pas krijgt het meerwaarde. Afstandsonderwijs is een nieuw terrein, maar bij Toegepaste Onderwijskunde is er al veel ervaring mee opgedaan. Wel blijven steeds experimenten nodig omdat niemand precies weet hoe afstandsonderwijs het best gegeven kan worden.

'Voor mij staat het vast dat afstandsonderwijs in de toekomst heel belangrijk wordt. Het aanbieden van kleine modulen, zoals ook Van Vught voorstelt, lijkt mij een prima idee. In het plan van de nieuwe telematica-opleidingen hebben we dit idee al uitgewerkt.

'Een deel van de lesmodulen kan de UT zelf verzorgen, maar een groot deel zal worden aangeboden door andere universiteiten. De ontwikkelingen in ICT gaan zo snel; die kun je als eenling onmogelijk allemaal zelf bijhouden. De UT is daarom ook actief binnen EUNICE - een Europees consortium van toonaangevende universiteiten op telematicagebied. De UT zal samen met de EUNICE-partners binnen een recent goedgekeurd Europees vijfde kader project, lesmodulen ontwikkelen.

'De uitdaging is om zelf in te stappen op de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal anders moeten we over een aantal jaren lesgeven uit de boeken van anderen. Ik vind dat de Universiteit Twente die ambitie moet hebben.'

Toch is afstandsonderwijs technisch lastig, en duur.

'In de krant las ik ook dat het allemaal verschrikkelijk duur zou zijn. Volgens mij valt de techniek en de technische infrastructuur reuze mee. Het grootste probleem lijkt mij de bereidwilligheid van docenten om volgens een nieuwe methode les te geven. Afstandsonderwijs vraagt om een radicaal nieuwe aanpak, kent z'n eigen problemen maar ook met z'n vernieuwende kanten. Ik verwacht dat er voldoende vernieuwingsgezinde, jonge docenten zijn die dit leuk vinden.'

Is de UT klaar voor telematica-onderwijs op afstand?

'Sommige delen wel, andere misschien niet. TO zet op lokaal niveau al afstandsonderwijs in. Informatica werkt samen met andere universiteiten, bijvoorbeeld uit Finland. En verder hoeft Twente niet alles alleen te doen. In Eunice wordt samengewerkt met universiteiten uit heel Europa.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.