TARt-dag: kunst en techniek verenigd?

| Redactie

's Middags een kilo beeld en een kilo taal. 's Avonds een pond multi-mediatheater met een onsje virtuele realiteit. Beide hersenhelften en zintuigen draaien weer op volle toeren tijdens de TARt-dag, maandag 1 november. Of kunst en techniek ook tot elkaar komen is nog even de vraag. Die maandag zoeken kunst en techniek elkaar op, want het is TARt-dag. In dit kader speelt de stichting Kilo haar voor

's Middags een kilo beeld en een kilo taal. 's Avonds een pond multi-mediatheater met een onsje virtuele realiteit. Beide hersenhelften en zintuigen draaien weer op volle toeren tijdens de TARt-dag, maandag 1 november. Of kunst en techniek ook tot elkaar komen is nog even de vraag.

Die maandag zoeken kunst en techniek elkaar op, want het is TARt-dag. In dit kader speelt de stichting Kilo haar voorstelling Spreek slechts één woord. Hiervoor selecteerde regisseur Nienke Rooijakkers teksten van Harold Pinter, Peter Handke, Samuel Beckett, Paul van Ostaijen en Harry Mulisch. In nauwe samenwerking met vormgever Carolien Scholtes is bij iedere tekst een beeldend kunstenaar gevraagd een beeld te bedenken. Loek Geradts maakte zo een beeld bij de tekst 'Hogerhand' van Harry Mulisch. Wie bij deze voorstelling denkt aan droog opgelezen tekst en passief kijken naar bijpassende beelden vergist zich. Bij Kilo gaat het er dynamisch aan toe. Met hulp van diverse technieken creëren ze fascinerend theater waarin beeld, spel en taal elkaar beïnvloeden en verrijken. Voer voor beide hersenhelften dus. Rechts mag de teksten ontrafelen, links voelt mee met de beelden.

's Avonds speelt theatergroep Bonheur de voorstelling Desert. Een meisje rent door een virtuele woestijn. Zij is op zoek naar haar oudere, verdwenen zus. Bonheur bedient zich van uiteenlopende media en brengt beeld, taal, beweging en muziek. Het is theater voor alle zintuigen, multi-sensationeel dus. De prikkeling van de zintuigen wordt nog versterkt door de bijzondere zitplaats van het publiek. Niet keurig op de tribune, maar midden in het decor. De toeschouwer zit tot over zijn oren in het toneelstuk. Op deze manier ervaart hij de ruimte heel direct. Overal om hem heen gebeurt iets, net als in het echte leven.

Spreek slechts één woord en Desert zijn boeiende voorstellingen, verzorgd door professionele gezelschappen, maar hun optreden roept een vraag op. Waarin schuilt de TARt-thematiek? Er lopen acteurs creatief met een videocamera's over het toneel, maar dat betekent nog niet dat er sprake is van interferentie tussen kunst en techniek, zoals TARt graag voorstaat. De inspiratie gaat één kant op, van techniek naar kunst. Dat geldt overigens niet alleen voor Desert, maar ook in het algemeen.

Een voorbeeld moge dit verhelderen: architect en stedenbouwer Le Corbusier (1887-1965) liet zich in de jaren twintig inspireren door het vliegtuig. Hij bewonderde de efficiency en functionaliteit van de nieuwe techniek. Le Corbusier paste de principes uit de vliegtuigbouw toe op zijn architectuur. Hiermee stond hij aan de wieg van een belangrijke stroming: het functionalisme. Dit is een duidelijk voorbeeld van hoe kunst zich door techniek laat inspireren. Maar nu omgekeerd. Bestaan er een technische apparaten of wetenschappelijke theorieën die gebaseerd zijn op een kunstuiting? Wie het weet mag het zeggen. Deze asymmetrie is een van de vele vragen die het TARt-debat oproept. TARt beweegt zich op een zeer interessant, maar tegelijkertijd zeer complex gebied, waar meer vragen dan antwoorden bestaan. Als de TARt-stichting zichzelf serieus neemt probeert ze dergelijke vragen te thematiseren en uit te diepen. Voor aanstaande TARt-dag valt daar echter weinig van te bespeuren, het blijft aan de oppervlakte steken. Peter van der Hoogt (voorzitter) nuanceert dit. 'Je moet niet vergeten dat TARt heel breed van opzet is. We organiseren zeker ook projecten waarbij kunstenaars en technici samen iets maken. In dat geval is de wisselwerking veel intensiever dan bij de voorstellingen op de TARt-dag. Maar ook Kilo en Bonheur zijn TARt, gaan ook over kunst en techniek, alleen in wat ruimere zin.'

TARt-dag, maandag 1 november 1999. Kilo speelt Spreek slechts één woord om 12.35u in het Amfitheater (Vrijhof). Prijs: f5/f2(CJP/E-pas)/gratis voor Unionplus. Bonheur speelt Desert om 20.15u in de Agora (Vrijhof). Prijs: f7,50/f4. Voor deze voorstelling zijn slechts 60 zitplaatsen beschikbaar;reserveren aanbevolen. Dagkaart: f10/f5 (UP-kaart/CJP/E-pas).

onderschrift foto voorpagina: TARt-dag. Op maandag 1 november ontmoeten kunst en techniek elkaar op de TARt-dag. De stichting Kilo (zie foto) speelt als Broodje TARt de voorstelling Spreek slechs één woord. 's Avonds zet theatergroep Bonheur Desert op de planken; ook een voorstelling waarin kunst en techniek een wisselwerking aangaan. Zie verder de cultuurpagina (p...) (naam fotograaf vermelden, zoz foto!)

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.