Jort Kelder is hoofdredacteur van Quote Magazine. Ter gelegenheid van het eerste lustrum van Communiqué houdt hij woensdag 20 oktober op de campus een lezing. Een gesprek over zijn visie op de toekomst van communicatie.
Wat is uw visie op de toekomst van communicatie op het gebied van media?
'Dat is moeilijk. Tijdens mijn reis naar Enschede moet daar nog over nagedacht worden. Doorgeleerd heb ik niet. Ben ook maar een armzalige rechtenstudent. Wel kan ik vermoeden wat de bladen zullen brengen. Voor een magazine als Quote kan ik de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Het heeft nauwelijks nieuwswaarde, het is meeer achtergrond en gevoel. Iets wat je op de salontafel legt, lekker glossy. Internet, in de vorm van een e-zine (electronisch magazine, red.), vormt daarom een minimale bedreiging voor de toekomst. Heb jij wel eens emotie gezien op een beeldscherm?'
Hoe lang denkt u dat Quote nog bestaat? Er is immers meer in de wereld dan geld, beleggen en carrière. Denkt u niet dat die waarden in de samenleving veranderen? Willen mensen niet steeds meer van het leven genieten?
'Een blad verandert mee. Er zal altijd interesse blijven in 'the qualtity of life'. De hang naar geld wordt ook groter. Dat is aantoonbaar. Tel het aantal particuliere beleggers maar. Grote bedrijven willen meer dan ooit presteren. Competitite wordt alleen maar heftiger. De welvaart van Nederland neemt sterk toe. Waardoor iedereen achterover in een stoel kan gaan leunen. Met een Quote in de hand natuurlijk. Binnenkort werk ik hier tien jaar % het zal m'n eerste en laatste baan zijn % en al die tijd is het belang van centen groter geworden.'
Waarvoor werkt u nu, voor de kick, het geld of de status?
'Als journalist werk ik niet voor het geld. Dat doet er niet toe als je dit vak kiest. M'n drive is blaadjes maken, daar ben ik goed in. Met de wereld om me heen bemoei ik me graag. Een klassieke vraag is: leef je om te werken of werk je om te leven ? Voor mij bestaat de tegenstelling tussen privé en werk niet. Werken doe ik altijd. Veel mensen roepen altijd dat ze een knop om moeten zetten als ze thuiskomen. Alleen mensen met verschrikkelijke banen roepen dat.'
Wat verwacht u van het seminar?
'Daarvoor heb ik nog niets bedacht. Geen idee wie er allemaal nog meer komen. M'n intuïtie geeft me vertrouwen, meer niet. Enschede is ook zo ver weg, dat is vijf uur rijden!'
Dan laat u zich toch rijden en kunt u doorwerken op een laptop ?
'Is er geen vliegveld waar ik kan aankomen met m'n jetje?'
Dat is yuppig!
'De ideale titel op voor mijn praatje is extravagance, dat yuppietijdperk was gerommel. Dit gaat om serieus werk. In deze periode is het niet belangrijk dat je een vliegtuig bezit, maar hoe zo%n kist eruit ziet. Het heden is een groot materialistisch feest, een extravaganza. We zijn zo rijk met z'n allen. Hmm, nu heb je natuurlijk een rare indruk van me.'
Nee, ik vraag me alleen af of je op deze manier nog blij kunt zijn met kleine dingen.
'Laten we daar niet zo calvinistisch over zijn. Laten we geen strafexpeditie met onszelf uitvoeren. Laten we genieten met z'n allen. Nederlanders hebben geen passie meer en vinden geld een schande. Wat een onzin. Wake up!'
Jort Kelder is een van de sprekers op het seminar ter gelegenheid van het eerste lustrum van Communiqué. De dag begint om 10.00 uur in het CollegezalenComplex. Opgeven is nog mogelijk bij de studievereniging, bel met (489)4461 of mail naar [email protected].