Jazz om je vingers bij af te likken

| Redactie

Is jazz dood? Sommigen beweren van wel. Anderen vinden het opa-muziek, stoffige klanken uit de oude doos. De jazzdag op maandag 18 oktober toont aan dat dit flauwekul is. Jazz is springlevend: de vonken springen er vanaf. Jazz is niet saai. Wie dat denkt moet maandag 18 oktober beslist naar de Vrijhof komen om zijn oortjes af te laten stoffen. 's Middags serveert Bart Suèr daar een Broodje Jazz en

Is jazz dood? Sommigen beweren van wel. Anderen vinden het opa-muziek, stoffige klanken uit de oude doos. De jazzdag op maandag 18 oktober toont aan dat dit flauwekul is. Jazz is springlevend: de vonken springen er vanaf.

Jazz is niet saai. Wie dat denkt moet maandag 18 oktober beslist naar de Vrijhof komen om zijn oortjes af te laten stoffen. 's Middags serveert Bart Suèr daar een Broodje Jazz en 's avonds doet het wereldberoemde jazztrio Bennink/Borstlap/Glerum de muzikale vonken in het rond spatten. Saxofonist Bart Suèr geeft een lezing over de jazzinvloeden op de huidige popmuziek. Als leider van de band SFeQ weet hij daar alles van. SFeQ speelt popmuziek met een jazz-attitude, waarbij flink geïmproviseerd wordt. In de band speelt een hip-hop DJ die er niet zomaar bijbungelt, maar één geheel met de band vormt. Ook hij gaat jazzy met zijn draaitafel om. Suèr zet zijn verhaal luister bij met geluidsfragmenten en live-spel op zijn saxofoon.

's Avonds laat het trio Bennink/Borstlap/Glerum horen hoe springlevend jazz is. Han Bennink neemt het slagwerk voor zijn rekening. En hoe! Tijdens een optreden in New York (1998) sloeg hij zo hard op zijn snare drum dat het vel sprong. Onverstoord speelde hij verder op een verwarmingsbuis die ergens uit de muur stak. Ook het podium bleek prima dienst te doen als drumstel. Bennink is letterlijk de pacemaker van het trio. Als een zachte intieme passage hem te lang duurt laat hij abrupt van zich horen en zweept de boel weer op. Daarbij moet hij oppassen, want als pianist Michiel Borstlap er de sokken in zet is hij amper bij te houden. Als jonge honden swingen deze muscici de pan uit, daarbij buitelend van de ene improvisatie naar de andere. Hun freejazz is fascinerend, omdat toehoorders noch spelers weten hoe de muziek verder gaat. Er loert echter één gevaar: de volledige vrijheid. Als in muziek álles mogelijk is, verliest zij aan kracht. Een enkel keertje overkomt dit de heren;

Igor Stravinsky (1882-1971), een componist die zich door jazzmuziek liet inspireren, was daar heel stellig over: 'Een wijze van muziek maken die zichzelf niet aan banden legt, wordt je reinste fantasie, zij verliest zich in de grilligheid van de stemming, de cultus van de wanorde, de chaos, het vormeloze.' Om dit te voorkomen legde Stravinksy zichzelf bij het componeren zoveel mogelijk beperkingen op. Wat dit betreft speelt bassist Ernst Glerum een cruciale rol in het trio. Met zijn solide basspel brengt hij orde in de geïmproviserende wervelwind van Bennink en Borstlap. Glerum temt met zijn bas, geplukt èn gestreken, de dominante Bennink ende energieke Borstlap.

Maandag 18 oktober, Broodje Jazz met Bart Suèr, 12.35uur, Amfitheater (Vrijhof). Om 20.15 uur betreden Bennink/Borstlap/Glerum het Amfitheater. Prijs: f5/f2 (Broodje Jazz), f7,50/f4 (avondvoorstelling), f10/f5 (dagkaart). De jazzdag is georganiseerd door Jazz Podium Drienerlo.

Borstlap, Glerum, Bennink

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.