'We verkopen hier banen, geen bier'

| Redactie

Eens in het jaar verandert de UT in een groots opgezette arbeidsmarkt. Bedrijven verschijnen dan voor twee dagen met hun promotiestands op de campus. De UT beleefde afgelopen week de zestiende aflevering van de jaarlijkse bedrijvendagen. 'De Bedrijvendagen zijn ideaal voor studenten om zich te oriënteren en persoonlijk contact te leggen met werkgevers. Groot voordeel is dat studenten niet naar bed

Eens in het jaar verandert de UT in een groots opgezette arbeidsmarkt. Bedrijven verschijnen dan voor twee dagen met hun promotiestands op de campus. De UT beleefde afgelopen week de zestiende aflevering van de jaarlijkse bedrijvendagen.

'De Bedrijvendagen zijn ideaal voor studenten om zich te oriënteren en persoonlijk contact te leggen met werkgevers. Groot voordeel is dat studenten niet naar bedrijven toe hoeven', aldus Stefan van Osch, een van de organisatoren. Liefst 65 organisaties, bijna allem aangedragen door studieverenigingen, zijn dit jaar vertegenwoordigd. Waaronder veel grote namen als Shell en Akzo.

De studenten die erop af zijn gekomen, zijn praktisch allemaal ouderejaars. De een is op zoek naar een stage of naar een afstudeerproject, de ander al naar een baan, een enkeling naar sponsors. Voor elk wat wils dus. 'Deze dagen zijn zinvol', vindt de standhouder van Libertel, voor het eerst hier aanwezig. 'We praten op een informele manier met elkaar. Dat kun je merken aan de houding van studenten. Zij hebben straks een beter beeld van ons bedrijf als ze komen solliciteren. Het is toch leuker als je elkaar al hebt gezien.'

Wat hem betreft staat Libertel er volgend jaar weer. Lekkere chocolaatjes sieren de tafel. 'Maastrichtse sterretjes', zegt hij, 'omdat in het stadswapen een ster staat'. Het hoofdkantoor van Libertel staat in de Limburgse hoofdstad. Zo heeft elk bedrijf een persoonlijke 'gadget' die veelvuldig aftrek vindt. Ook bij Procter & Gamble. Eenieder die tijdens de presentatie een vraag durft te stellen, verdient een zakje chips. En dus vraagt men veel.

'Je groeit in een snelvaarttrein bij P&G', zegt de recruiter. Een gelikte film, waarin een wat spastische vlinder over het scherm vliegt, poogt dit te ondersteunen. 'One move of a butterfly can cause a storm on the other side of the world; spread your wings' luidt de slogan.

En studenten lijken inderdaad hun vleugels te willen uitslaan. Veel bedrijven bieden die kans. De studiekeuze lijkt daarbij vaak van ondergeschikt belang. Het bedrijf bepaalt of je past in de cultuur. Andere

trends: je krijgt voldoende opleidingsmogelijkheden, je hebt je carrière in eigen hand, je doet wat je leuk vindt en je draagt meteen 'verantwoordelijkheid'.

Tijdens de voorstelling van P&G is er niemand bij de presentatie van Roccade. 'Onze naamsbekendheid is niet zo hoog. We hebben de organisatie een paar keer gewijzigd', verklaart een Roccade-dame. 'Maar we hebben interessant gediscussieerd met vijf studenten. Ik hoorde trouwens dat P&G niet boeiend was.'

De recruiter van Roccade vindt het 'ontzettend leuk' om aanwezig te zijn. 'Studenten komen doelbewust. Ze stellen inhoudelijke vragen, dat levert goede gesprekken op. De koppeling tussen theorie en praktijk is mooi.'

Met trots toont dagcommissaris Paul Huijnen z'n vijf visitekaartjes. 'Ik vertel steeds dat ik interesse heb in IT, kan programmeren en bijna afgestudeerd TW'er ben. Dat werkt. Ik weet waar de schaarste zit.'

WB-student Alex Hendriks bezoekt de bedrijvendagen voor het eerst. 'Ik vind de arbeidsmarkt eenzijdig vertegenwoordigd hier', zegt hij. 'Veel chemie en IT. Wel prettig dat bij elk bedrijf een werknemer staat die aan de UT heeft gestudeerd.'

'Het gaat goed. Erg goed zelfs. Dat komt omdat de organisatie goed is', verklaart Julian Hessels tevreden vanachter de ontvangstbalie. 'We waren er al om zeven uur. Om negen uur vroegen we ons af of er wel mensen zouden komen.'

Tegen de middag loopt het lekker vol. 'Woensdag waren er zo'n zevenhonderd mensen', schat Hessels. 'Er zijn zeker meer studenten dan vorig jaar.'

'Gelikte stands!', roept mede-organisator Jaap Brand. De wijze waarop bedrijven uitpakken is indrukwekkend. Het ministerie van Verkeer & Rijkswaterstaat heeft een gezellig hoekje gecreëerd met een bar en krukken: 'We willen aansluiten bij de interesse van jongeren. Ik kwam op het idee in een internetcafé. De tap ontbreekt alleen, maar ja, we verkopen hier banen en geen bier', legt de representant van het ministerie uit. 'Studenten schuiven gemakkelijk aan voor een praatje.'

Bij de hoofdingang staat General Electric met een knalgele Smart. 'Om te laten zien hoe innovatief en creatief we zijn. We willen tonen hoe dicht we bij de klant staan. De buitenpanden zijn van plastic, een product van ons', legt de vriendelijke eigenaresse uit.

Voor wie het na deze dagen wat duizelt, zijn er de sollicitatieschijven van Kluwer. Op deze CD-Roms staan bedrijfspresentaties, sollicitatietips en een zoeksysteem dat gericht passende werkgevers zoekt. 'Er was iemand die eisen invoerde en bij een bedrijf X uitkwam. Vervolgens nam hij andere criteria en kwam weer bij X uit. Hij moest daar wel solliciteren,' vertelt Van Egmond van Walras IT&TC. 'Bedrijven betalen voor een plaats op de schijf en studenten reageren positief.' Bij menig student verdwijnt het gratis CD-tje in de tas.

Het boek dat de organisatie jaarlijks uitbrengt, is een goede gids. Alle 65 aanwezige organisaties staan erin. Wie dan nog geen idee heeft, dient een jaartje te wachten.

foto's:

Indrukken van de Bedrijvendagen 1999

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.