Netkeuze
Helemaal lastig wordt het wanneer we een verschillend product zouden willen ontvangen. Ik kan niet uit hetzelfde gasnet gas met een lagere octaanwaarde betrekken. Of uit dezelfde leiding water met een andere hardheid. En als buurvrouw in een trein van de NS weer eens stilstaat voor een gebroken bovenleiding, kan ik niet in de trein van de concurrent over hetzelfde spoor met 140 km per uur doorrazen. En toch is dat hetgene wat ons jarenlang min of meer is wijsgemaakt.
In het pleidooi voor privatisering van de openbare voorzieningen is altijd geschermd met de grotere diversiteit van het aanbod en de lagere prijzen waartoe al die vrije marktwerking zou leiden. Het een sluit het ander echter uit. Het aanbieden van verschillende producten vereist separate parallelle netwerken. (Je moet kunnen zappen.) Maar het onderhouden van meerdere netwerken leidt tot hogere kosten. En die komen hoe dan ook voor rekening van de gebruiker. Zo niet uit de lengte, dan uit de breedte.
In de telecommunicatie heeft de marktwerking ons verrijkt met vele extra netwerken. Kabelnetten, elektriciteitsnetten, bovenleidingen en een handvol mobiele netwerken, allemaal zijn ze geschikt gemaakt voor de transmissie van geleuter. Degene die denkt dat bellen hierdoor goedkoper is geworden, raad ik aan zijn telefoonrekening eens te gaan vergelijken met die van tien jaar geleden. U bent gewoon ontzettend veel meer gaan bellen! Als de privatisering van gas, water en licht gefinancierd moet worden door net zo'n explosief stijgend gebruik, dan is onze leefomgeving gebaat bij een onmiddellijke halt aan concurrentie.
Het railvervoer zou wel mogen groeien. Tenminste, als dit ten koste van het autogebruik gaat. Uit de telecompraktijk weten we inmiddels dat de invoering van een alternatieve infrastructuur alleen slaagt wanneer degene die kiest voor het gebruik ervan niet degene is die ervoor betaalt. Wil ik op het mobiele net, dan krijgt buurvrouw een hogere rekening als ze mij belt. Zo kan het ook op het spoor. Ik zal veelvuldig over de nieuwe Randstadrail naar Amsterdam willen reizen, ik zal mijn auto ervoor laten staan, maar dan alleen wanneer mijn Amsterdamse gastheren het treinkaartje betalen.