Afgraven en campusduin maakt bewoners nerveus

| Redactie

Graafmachines, shovel, vrachtauto's. Al twee weken is grondverleggingsbedrijf Breukers bezig het zanddepot aan de Achterhorst af te graven en even verderop weiland op te hogen. Omwonenden zien de bui al hangen. Geruchten gaan dat de UT voorbereidingen treft voor de aanleg van een verkeersader, de gevreesde noord-west tangent. Maar de onrust is voorbarig.

Alert of licht paranoïde? Volgens bezorgde campusbewoners kan het gegraaf en gesleep met zand maar één ding betekenen: de UT en de gemeente Enschede hebben samen bekonkeld dat de noord-west tangent er gaat komen. Die zou volgens de plannen dwars over het oostelijk UT-terrein gaan lopen. Bosweg, Langenkampweg, Horstlindelaan - zoals ze er nu liggen, slokt de tangent ze op.

Tot schrik en ongenoegen van de mensen met huizen langs deze rustieke campuswegen. Die zitten niet te wachten op een autobaan door hun landschap. De gemeente Enschede is echter voorstander van zo'n tangent. De verkeersader zou deel gaan uitmaken van de rondweg en zo het verkeer tussen Enschede-noord en het zuiden van Hengelo ontlasten. Het CvB lijkt die tangent ook wel te zien zitten. Zo'n verbinding zou de bereikbaarheid van de UT flink ten goede komen. Die bereidwilligheid bleek uit de drie scenario's die het college van bestuur anderhalf jaar geleden presenteerde als mogelijke 'masterplannen' voor de campus 'op weg naar 2030'. Twee van die drie scenario's voorzien in een brede verbindingsweg tussen de Hengelosestraat en de Oldenzaalsestraat. Maar een definitieve keuze moet nog gemaakt worden.

Volgens ongeruste bewoners staat die keuze inmiddels wel vast. Je hoeft geen wegenbouwkundig ingenieur te zijn om te begrijpen wat die shovels en graafmachines aan het doen zijn, zegt men. Parallel aan de Achterhorst hebben de mannen van Breuker een paar honderd meter lange strook weiland - ter breedte van (jawel) een autoweg - ontdaan van de toplaag, het gras. Op die opengelegde strook aarde zijn ze druk doende het zand van het zanddepot te verdelen, uit te smeren eigenlijk.

Wat ongeruste hondenuitlaters en fietsers zien ontstaan, is een lange egale zandvlakte, waarop het - volgens hen - prima wegenbouwen is. Andere symptomen zijn er genoeg. Plattegrondjes die in bestuurlijke kringen zouden circuleren, met de tangent daarop al gestippeld aangegeven. De loods van zeilvereniging Euros die tegen de vlakte moet 'omdat er geloof ik een weg moet komen', aldus de zeilvoorzitter.

Toch is onrust onder de campusbewoners voorbarig. Volgens het Facilitair Bedrijf werkt de UT het zanddepot slechts op een nuttige manier weg. De afgetopte weilanden komen nu hoger te liggen, waardoor blankstaan wordt voorkomen. Op de plek van het voormalige depot komen bomen. Voorlopig komt er geen verbindingsweg. De keuze voor wel of geen tangent is nog niet gemaakt. De gemeente Enschede heeft momenteel een nut-en-noodzaak-onderzoek lopen. Wethouder Buursink: 'Alles ligt nog open. We weten niet eens of zo'n verkeersader de fileproblematiek in andere delen van Enschede wel oplost.' Niettemin begrijpt Buursink de onrust. 'Ik fietste afgelopen weekend langs de Achterhorst. Ik zag die vlakte, en dacht: verdraaid, ze zijn een weg aan het aanleggen.'

Onzin dus. Buursink weet dat de gemeenteraad zich op 11 oktober buigt over de resultaten van het nut-en-noodzaakonderzoek. 'Pas dan kan beter naar de scenario's worden gekeken. Daarna volgen inspraakrondes en gelegenheid voor bezwaarschriften. Een beslissingstraject van jaren, met andere woorden.' Voor wie nog twijfelt, kan terecht bij de bestuurder van de Breuker-shovel. 'Komt hier een weg, meneer?' 'Een weg? Op zwart zand? Een weg leg je toch niet op zwart zand? Daar heb je geel zand voor nodig.'

Peter Buwalda

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.