UT richt campagne op nieuwsgierige mensen

| Redactie

In de strijd om de eerstejaars zet de Universiteit Twente een nieuw offensief in. Aanstaande maandag wordt tijdens de opening van het academisch jaar., 's middags in de Oude Kerk in Enschede, op spectaculaire wijze bekend gemaakt dat de UT op zoek is naar 'nieuwsgierige mensen.'

Een paginagrote advertentie waarop afgebeeld een opengewerkt brein met een begeleidende tekst, staat deze week op pagina 9 van deze krant. 'We zoeken mensen die beide hersenhelften willen gebruiken', zo heet het in de advertentie die vooral in dagbladen als Volkskrant en NRC Handelsblad zal opduiken. Nee, Trouw niet. We weten dat ouders van potentiële studenten een van die twee kranten lezen en dat de meesten op het platteland wonen, althans niet in een grote stad. En vaak zijn het ook nog kinderen die als eerste in een gezin gaan studeren.'

Alle twaalfhonderd nieuwe eerstejaars op de campus hebben volgens een persbericht van de Dienst Voorlichting en Externe Betrekkingen één ding gemeen. 'Het zijn stuk voor stuk Nieuwsgierige Aagjes die prima passen op een universiteit voor mensen die graag verder kijken dan hun neus lang is. Studenten dus die geen genoegen nemen met 'dat is nou eenmaal zo'.

De stunt waarmee de nieuwe publiciteitscampagne aan de buitenwacht gepresenteerd wordt, maakt deel uit van een groter geheel. Gedurende enkele maanden zal de UT mensen op onverwachte plekken aanspreken op hun nieuwsgierigheid. Met een felblauwe afvalemmer bijvoorbeeld waarin, als je het deksel oplicht, te lezen staat: 'Wij zijn opzoek naar nieuwsgierige mensen.'

'De leus is niet origineel, maar wel voor een universiteit', aldus VEB interim-manager Bertus Voortman. 'We hebben met opzet niet gekozen voor Enschede als beste of gezelligste studentenstad, omdat je dan moet opboksen tegen Maastricht en Groningen. Naast een reeks advertenties in de media hopen we ook op free publicity over de UT en haar unieke campus. Er gebeurt hier meer dan bij de gemiddelde universiteit, het is hier anders dan anders. We willen zo dicht mogelijk bij de scholieren komen. We hebben belang bij hun adressen.' De School Disc en Twente Summer Campus bleken al succesnummers.

Voortman vertelt dat er ook zogenaamde Boomerang-kaarten zullen verschijnen, die jongeren gratis naar elkaar toe kunnen sturen. 'Scholieren kunnen ook klikken op www. nieuwsgierig.nl en op die manier, je raadt het al, met de UT in contact komen.'

'Men moet in het land weten dat hier fantastische dingen gebeuren en niet alleen op ict-terrein. Neem een massaspektakel als de jaarlijkse Batavierenrace, of de introductie van eerstejaars die ook heel bijzonder is. We denken aan zaken als een rollerskatingbaan op de campus en een kleintje Lowlands. De contacten zijn er al. Het spreekt toch tot de verbeelding dat de Twentse universiteit een rector heeft die op Lowlands zijn gezicht laat zien! We zullen met onze campagne ook aanwezig zijn op grote manifestaties als de Onderwijsbeurs in Groningen (Martinihal, 24/25 september, red.), Studiebeurs in Utrecht (Jaarbeurs, 7-8-9 oktober, red.) en de Wetenschapsdag van de UT (10 oktober, red.). Ook willen het Da Vinci centrum aan de overkant van de UT, meer inzetten.' Doel van dit alles, volgens Voortman: een grotere naamsbekendheid die vervolgens weer moet leiden tot een hogere instroom van studenten. 'Of het gaat slagen? We geloven erin. We hopen dat het 'cool' genoeg is. Dat zal moeten blijken'.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.