Vrouwen staan bij bedrijven op de agenda. Maar daarmee is alles gezegd. Bij bedrijven die van vrouwen een hot item hebben gemaakt, steeg het aandeel vorig jaar maar met 1 procent. Alle bloed, zweet en tranen van vrouwenorganisaties ten spijt.
Toplink en Opportunity in Bedrijf doen sinds enkele jaren hun best om vrouwen in hoge posities te krijgen. Van de overheid ontvangen zij bij elkaar jaarlijks 1,4 miljoen gulden. Maar tot veel tastbaar resultaat in bedrijven heeft dit alles nog niet geleid. Opportunity in Bedrijf zag het percentage van de hogere posities die door vrouwen worden ingenomen stijgen van twaalf tot dertien.
Een en ander bleek onlangs uit een onderzoek onder 27 leden (onder meer IBM, ABN Amro en DSM Research) van de organisatie. Het werd uitgevoerd door het Leidse onderzoeksbureau Research voor Beleid. Volgens de onderzoekers is er een positieve trend zichtbaar, maar beide organisaties reageerden teleurgesteld op dit percentage. Een groot deel van deze stijging zou namelijk het gevolg kunnen zijn van de krappe arbeidsmarkt en niet van de ijver van beide organisaties. Die krapte dwingt bedrijven andere doelgroepen aan te boren. Wat is dan de verdienste van de vrouwenlobby-organisaties? 'Ik denk dat wij ervoor hebben gezorgd dat vrouwen op de agenda kwamen te staan en dat de discussie over het onderwerp op gang kwam', zegt directeur Jeannine Molier van Toplink. Deze organisatie bemiddelt vrouwen voor bestuurlijke functies en commissariaten. 'Maar we zijn eigenlijk nog vooral in het stadium van nadenken en bestuderen. Zichtbare resultaten komen pas veel later'.
(Bron: website Intermediair)