De kunst is om het succes van IVS te verzilveren

| Redactie

Binnen de Universiteit Twente wordt al een aantal jaren het zogenaamde Interactive Voting System (IVS) toegepast. Het kan ingezet worden bij bijvoorbeeld colleges, conferenties en voorlichtingsactiviteiten. Bij dit systeem krijgen alle deelnemers een stemkastje waarmee ze via meerkeuzenvragen interactief kunnen meedoen. De meningen van de deelnemers worden niet alleen snel geregistreerd, maar kunn

Binnen de Universiteit Twente wordt al een aantal jaren het zogenaamde Interactive Voting System (IVS) toegepast. Het kan ingezet worden bij bijvoorbeeld colleges, conferenties en voorlichtingsactiviteiten. Bij dit systeem krijgen alle deelnemers een stemkastje waarmee ze via meerkeuzenvragen interactief kunnen meedoen. De meningen van de deelnemers worden niet alleen snel geregistreerd, maar kunnen ook grafisch worden weergegeven. Afgelopen zomer is er met IVS een experiment uitgevoerd in het kader van het vak Integratieproject BIT, waarbij studenten van de vestiging Friesland actief mee konden doen aan een college.

Het Onderwijskundig Centrum (OC) verzorgt cursussen voor docenten en andere geïnteresseerden die het systeem willen gebruiken, zo legt Helma Vlas van het OC uit. Hoe ziet de toekomst eruit?

Wat was er nou zo uniek aan dat experiment?

'Het bijzondere van dit experiment was, dat hierbij IVS in combinatie met videoconferencing gebruikt werd. De UT is de eerste gebruiker in Nederland die IVS op deze wijze toepast. De meerwaarde van de inzet van IVS op deze manier is dat het de docent in staat stelt de individuele mening van alle studenten te peilen. Zowel Friese als Twentse studenten konden onder andere hun mening geven over stellingen die de docenten hen voorlegden en de docenten konden middels vragen erachter komen wat de voorkennis van de studenten was. Zo was het ook mogelijk een waardering te geven over een bepaald onderdeel van het vak. Het systeem telde de meningen bij elkaar op, waarna de resultaten van de gehele groep meteen gepresenteerd werden. Het was ook mogelijk om de resultaten van de twee groepen naast elkaar te zien, afhankelijk van de wens van de docenten.'

Was het een succes?

'Vorig jaar was dit experiment ook al uitgevoerd, maar toen bleken er nog teveel technische mankementen te zijn. Dit jaar bleek het zeker een succes te zijn. Niet alleen konden de docenten de meningen van de studenten snel overzien, er werden ook makkelijker discussies gevoerd. Omdat de studenten allemaal hun individuele mening moesten geven, werden ze ook gestimuleerd die mening te verdedigen en om daarover te praten met de anderen. Het kwam allemaal wat makkelijker los.'

Dan zal deze combinatie na dit succes dus vaker gebruikt gaan worden?

'Nou, dat valt helaas een beetje tegen. Momenteel is alleen in zalen CC2 en CC4 van het Collegezalen Complex de benodigde apparatuur aanwezig. Bovendien kost het installeren van alle zaken ook een uur vóór en een uur ná de lezing. Bij een lezing of college van twee uur houdt dat in dat de zaal voor vier uur gereserveerd moet worden. Dat blijkt vaak moeilijk te realiseren. We hebben een aanvraag gedaan bij het College van Bestuur voor draagbare apparatuur, maar die aanvraag is jammer genoeg afgeketst. Daar komt nog bij dat het systeem erg nieuw is, waardoor velen nog een beetje terughoudend zijn.'

Wat betekent dat voor de toekomst van IVS in combinatie met videoconferencing op de UT?

'Misschien dat er ooit geld beschikbaar komt voor de aanschaf van een mobiel systeem. We proberen de boel nu te stimuleren door mensen op de hoogte te brengen en cursussen te geven over de software. Vooralsnog moeten we nog even afwachten.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.