Maar de studentenorganisaties mopperen. Het ISO vindt de NIGZ-campagne voor studenten 'stigmatiserend'. 'De indruk wordt gewekt dat alle studenten onverantwoord omgaan met drank', zegt voorzitter Kristian Valk. En ook de LKvV, de verenigde gezelligheidsverenigingen, is weinig ingenomen met het 'lullo-beeld' dat volgens haar in het leven geroepen wordt.
Het NIGZ liet 1350 studenten ondervragen. Die drinken gemiddeld elf glazen alcohol per week. Vooral onder mannen is het verschil met leeftijdsgenoten groot. Mannelijke studenten drinken gemiddeld twintig glazen, hun leeftijdsgenoten houden op bij dertien. Bij vrouwen is het verschil kleiner: acht glazen voor studenten, zeven voor de rest.
Ook studenten onderling verschillen nogal in hun drankgebruik. Techniekstudenten kijken gemiddeld iets minder diep in het glaasje. Leden van gezelligheidsverenigingen drinken het meest: zo'n 27 glazen. Zij gaan vijf dagen per week aan de drank, terwijl niet-leden drie dagen wel genoeg vinden. Wie niet studeert, gaat vaak maar één keer per week uit en drinkt de rest van de week niet.
In vraaggesprekken kwamen de onderzoekers erachter dat allerlei barcodes het drankgebruik bij verenigingen opstuwen. Zo moeten leden soms minstens twee glazen per keer bestellen of, als het om sterke drank gaat, zelfs een hele fles. Ze betalen vaak achteraf, per giro of uit een gemeenschappelijke pot. Studenten zijn zich vaak wel van bewust van hun drankgebruik. Maar ze maken zich er geen zorgen over. Ze zijn er eerder trots op.
LKvV-voorzitter Joris Blankers maakt zich kwaad over het beeld dat zo van de verenigingen geschapen wordt. Verenigingen doen meer dan zuippartijen organiseren, zegt hij. 'Er wordt veel gedronken, zeker. Het kan wel wat minder. Maar daar wordt door de verenigingen zelf ook steeds meer op gelet.'
Blankers gelooft niets van het verhaal dat sterke drank per fles moet worden besteld. 'Dat kan gewoon niet waar zijn.' Bij Pakkerijvereniging ASV Taste gebeurt het in ieder geval niet. Bastiaan Lascaris, voorzitter van het sociëteitsbestuur: 'Sterke drank verkopen wij gewoon per glas. Flessen wijn gaan wel in z'n geheel over de toonbank, die kun namelijk maar een dag bewaren. Maar vaak verdwijnt de helft in de gootsteen.'
Het schenkbeleid bij Taste is niet gedefinieerd, maar volgens Lascaris weldegelijk verantwoord. 'Bij ons komen vooral leden. Daar voelen we ons verantwoordelijk voor, tot aan de slaapkamerdeur. Als drinkers autosleutels bij zich hebben, gaat de kraan bijvoorbeeld dicht. Maar ook bij agressie, of als iemand van zijn barkruk dondert.'
Het NIGZ gebruikt de resultaten van het onderzoek in een campagne onder het motto 'Ik ben zat ... en wie ben jij?' Die campagne werd vorig jaar voor het eerst gevoerd. Dat gebeurde nadat in 1997 de Groningse student Reinout Pfeiffer overleed na een indrinkritueel in een studentenhuis. Het NIGZ wil de vooral eerstejaars bereiken. Die krijgen tijdens de introductieweken allemaal een `alcoholstudiegids'.
Een deel van de verantwoordelijkheid ligt echter bij de schenkers. Zoals in Twente bij de IK '99 bijvoorbeeld, verantwoordelijk voor de introfeesten op de campus. IK-lid Marijn Veenhuizen: 'De NIGZ heeft tijdens de Enschede-intro een kraampje op de Oude Markt, maar dat is eigenlijk alles. Wel hebben alle doegroepleiders van studentenpsychologen van Dienst Studentenzaken een training gehad om adequaat te kunnen handelen in het geval van excessen binnen de doegroep.'
'We schenken tijdens de introductie uiteraard gewoon bier. Na afloop van het slotfeest hebben we een veegploeg, die ervoor zorgt dat dronken studenten in hun bedje belanden. Het zou namelijk niet mooi zijn als er de volgende ochtend, een gewone donderdag, mensen op het gras hun roes liggen uit te slapen.'
Marieke van Dijk, tapster van De Geus, is duidelijk over het schenkbeleid van het studentencafé aan de Oude Markt. 'Lam komen betekent niks krijgen. Wie lam wordt, moet naar huis. Over het algemeen kennen we ze wel, de probleemgevallen. Meestal zijn het stamgasten, en die kun je goed in de gaten houden. Het komt echter zelden voor dat we iemand naar huis moeten sturen. De Geus gaat al om twee uur dicht: dan moet je goed doorwerken om echt dronken te worden.'