Nijmeegse studenten besteden minder tijd aan hun studie dan op papier zou moeten, stelt de commissie vast. Toch doen ze er lang over om hun diploma te halen. Dat komt vooral door bijbaantjes en ook wel doordat ze extra onderwijs volgen. Maar hoe dan ook zou de opleiding zwaarder moeten worden. De opleiding moet meer doen aan innovatie, vinden de visiteerders. Toepassingen van informatie- en communicatietechnologie verdienen bijvoorbeeld meer aandacht. Maar op dit punt 'ontbreekt het de opleiding aan elan'.
Op de Amsterdamse opleiding heeft de commissie veel aan te merken. 'Het eindniveau is zeker voldoende', schrijven de deskundigen, 'ondanks alle problemen'. Het onderwijsaanbod is groot en studenten kunnen veel eigen keuzes maken. Maar, zo begint de commissie haar kritiek, daardoor is het onderwijs te fragmentarisch, is er vaak overlap tussen vakken en komt de
kern van het vakgebied te weinig aan de orde.
Studenten besteden aan de Amsterdamse opleiding te weinig tijd aan hun studie, constateren de deskundigen. Dat wordt in de hand gewerkt door de
tentamens. Om die te halen hoeven studenten soms niet meer te doen dan uittreksels van boeken lezen of oude vragen bestuderen.
Er is 'zorgwekkend' weinig personeel, vindt de commissie: één staflid op 71 studenten. Veel docenten hebben weinig ervaring. Er worden zelfs tweedejaarsstudenten ingeschakeld voor het onderwijs. De mensen met ervaring worden veelal ingezet voor onderzoek of bestuurswerk. Studenten krijgen vaak geen college van 'gedreven onderzoekers'. Ten slotte heeft de
opleiding ook nog eens 'veel te weinig computers'.