Pleidooi voor gratis Internetkaart studenten

| Redactie

Studenten moeten een telejaarkaart krijgen, waarmee ze gratis kunnen Internetten. Dat zeggen Utrechtse onderzoekers in een voorlopig rapport over het computergebruik in het hoger onderwijs. Dat gaat zo langzamerhand de goede kant op, vinden ze. Universiteiten en hogescholen hebben het besef dat computers veel kunnen betekenen voor het onderwijs. Dat is een revolutie. Want een paar jaar geleden moe

Studenten moeten een telejaarkaart krijgen, waarmee ze gratis kunnen Internetten. Dat zeggen Utrechtse onderzoekers in een voorlopig rapport over het computergebruik in het hoger onderwijs. Dat gaat zo langzamerhand de goede kant op, vinden ze.

Universiteiten en hogescholen hebben het besef dat computers veel kunnen betekenen voor het onderwijs. Dat is een revolutie. Want een paar jaar geleden moesten ze nog beginnen met erover nadenken, vertelde onderzoeker Wim Veen vrijdag op een studiebijeenkomst in Nijmegen.

Veen presenteerde de voorlopige conclusies van het IVLOS, een instituut van de Universiteit Utrecht. De medewerkers hebben hun onderzoek gedaan in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Het definitieve rapport verschijnt in juni. Er zal in staan dat het gebruik van e-mail in het hoger onderwijs is ingeburgerd. Ook Internet is in zwang, maar dan vooral als informatiebron. Het wordt bijvoorbeeld nauwelijks gebruikt om online les te geven.

De onderzoekers vinden dat studenten gestimuleerd moeten worden om meer met ict te doen. Bijvoorbeeld door hen een telejaarkaart te geven, waarmee ze thuis gratis kunnen Internetten en e-mailen. Dat zou goed zijn voor hun 'virtuele bewustwording', aldus Veen.

Ook docenten moeten daar aan werken. Vaak weten zij minder van computers dan studenten. Dat is de belangrijkste reden waarom het niet opschiet met de digitalisering van hogescholen en universiteiten.

Aan het onderzoek deden vooral opleidingsdirecteuren mee. Zij vinden ict belangrijk voor een andere inrichting van het hoger onderwijs. Ze denken bijvoorbeeld dat computers de invoering van `hippe zaken' als afstandsonderwijs, duale opleidingen, individuele leerroutes en levenslang leren vergemakkelijkt.

Motieven als kostenbesparing en het lokken van meer studenten vinden de Nederlandse opleidingsdirecteuren van weinig belang. Dit in tegenstelling tot hun buitenlandse collega's, die vaak niet door de overheid gefinancierd worden. Tegelijk met het IVLOS-rapport zal een internationale variant verschijnen, van onderzoekers van de Universiteit Twente. Daaruit blijkt dat met name Angelsaksische landen electronische snufjes in eerste plaats zien als middel om zich te profileren.

HOP

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.