Liever ambtenaar dan IT-specialist

| Redactie

De snelle wereld van de automatisering lijkt zijn aantrekkingskracht op ingenieurs te verliezen. Tegelijk groeit de populariteit van de overheid en organisaties als TNO. Dat blijkt uit onderzoek naar het imago van werkgevers. Bij techneuten blijft Philips het meest gewild.

In een overspannen arbeidsmarkt is het blijkbaar lucratief om voor bedrijven imago-onderzoek te doen. Alleen al de laatste weken werden resultaten van twee zulke onderzoeken bekend. En op het eerste gezicht waren die ronduit tegenstrijdig.

KLM is bij Nederlandse academici en hbo'ers het populairst, zegt het Zweedse onderzoekbureau Universum; Philips zakt van de tweede naar de zesde plaats. Intussen meldt Blauw Marktonderzoek in Rotterdam dat juist Philips verreweg het meest gewild is. Maar de verklaring is simpel. Blauw ondervroeg alleen technici, terwijl de Zweden ook economen en juristen hebben benaderd. De topper in het techniekdeel van hun onderzoek is, inderdaad: Philips Electronics.

Als het om `spontane bekendheid' bij jonge ingenieurs gaat, is de kloof tussen Philips en anderen enorm. Gevraagd naar een mogelijke werkgever, noemt veertig procent de elektronicareus. Tien procent wil zelfs het liefst bij dit bedrijf gaan werken. De nummer twee op de ranglijst, Shell, wordt door twintig procent genoemd. En Unilever maar door vier procent. Relatief hoog scoren DSM, Akzo Nobel en Stork met cijfers boven de tien procent.

Maar bekend is niet altijd bemind. Gevraagd naar hun algemene `waardering' voor een reeks bedrijven zorgen de ingenieurs voor nieuwe verrassingen. De als vrij stoffig bekend staande organisatie TNO krijgt, samen met bouwbedrijf Heijmans, het hoogste rapportcijfer: een 7,7. Ook de grote industrie zoals Shell, Philips en de chemie haalt met 7,3 en 7,4 redelijke scores. Drie grote ICT-bedrijven scoren lager. Cap Gemini staat bijna onderaan met een 7,1.

De automatisering uit de gratie? Het lijkt vreemd, maar ook het bredere onderzoek van Universum leidt tot die conclusie. Cap Gemini staat daar nummer 32 op de hitlijst, Baan en Microsoft zijn in een jaar tijd zelfs uit de top-50 verdwenen. In de top-10 staan daarentegen, met stip, de ministeries van Justitie en Buitenlandse Zaken. En opnieuw scoort TNO relatief hoog, met een 17de plaats.

Een beetje stoffige baan mag blijkbaar weer. Bij Universum hebben ze daar ook een verklaring voor. Materialisme is uit, flexibele werkweken en ouderschapsverlof zijn in. En in dat laatste zijn de ICT-bedrijven blijkbaar geen koplopers.

HOP

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.